onsdag 13 juni 2018

jakten på halvmaran - episod 1

En och en halv vecka efter stockholm. Maran börjar vara bortsköljd ur kroppen. Mycket tack vare att ansträngningen hölls måttlig i sommarvärmen.
Och igår sjösatte jårs truli följande projekt "jakten på halvmaran"

Målet är att förbättra personbästa på distansen. Det rådande lyder 1:40:19 och härstammar från toholammin talvi 2016...
(på årets motsvarande klarade jag 1:40:36)
...hög tid att putsa!

Planen är att försöka rulla igång nålite intervaller här under sommaren. Och sen mot slutet av sommaren samt början av hösten, delta i några halvmaror. 2-4 stycken, nålite beroende på.
Första torde bli jakupas. Ifall jag deltar i tössbacka-trail halvmaran så blir det bara som lenkki.

Egentligen innehåller whiskyskåpet en väldigt ädel dalwhinnie, som får öppnas förs med sub 1:35.
Jag förmår mig inte riktigt spika upp det som målsättning, dock. För det känns sidu så oerhört oerhört avlägset. Även om jag brukar tycka att målsättningar inte behöver vara alltför realistiska.
Hellre missa målet, än att nå det och sen inte känna något.

Hittills har lenkkiarna efter stukkålma varit korta och lätta och få. Också denna vecka ska innehålla en extra vilodag. Närmare bestämt fredag. På grund av skäl och orsaker.
Men tillika en försiktig upptrappning av träningens mängd och intensitet.
Igår började sålunda intervallträningen. Jårs truli fick folke j medlockad till centralplanens löpbanor och där ketade jag 5×600 m med joggvilor. Det gick ganska bra, men inte oerhört bra. Om och när det går oerhört bra, ska jag öka till 5×800 m.
(i början av maj utförde jag 5×400 m i pännäinen, och det gick oerhört bra)
Kanske/kanske inte, det ska hjälpa mig att klara halvan på en tillfredsställande tid. Vi som stejar tjuund får skåda och se..

Idag var det dags för årets fjärde besök hos östanpås spånbana. Det, jämte eventuell terränglöpning, ska ersätta trappmaskinen. Från vilken jårs truli har semester. För att göra ersättningen oerhört värdig, försöker jag trycka på en smula i uppförsbackarna. Idag fanns det inte mycket i benen, med vilket att trycka på. Kanske och troligen beroende på just gårdagens intervaller?
(hoppas det i alla fall, och att benen kanske kan vänja sig)
Känns faktiskt helt bra att ha två vilodagar framför sig just nu.

Idag hade också en beställd väst kommit. Eftersom enda bältet som tåjmar bra, är det som endast tar tre decliter (två flaidor á 1,5) så hade jag fått för mig att testa väst. Hittade, och beställde, en med två halvliters soft-flaidor. Var väl sådär. Nålite som tissor som skumpade åpå ganska betydligt..
..ingen omedelbar hit. Men säkert användbar om man behöver ganska mycket vätska, men ändå inte riktigt camelbak-mycket. Och om man vill ha smidig äxess till medhavda keikkor Utan att behöva ta av sig eländet. Men ändå inte ska keta jätte oerhört hårt.
Och sen ska jårs truli nog testa den med mindre flaidor också. Även om den är disajnad för de medföljande.

Steja tjuund så får du veta hur det tåjmar. Och hur den oerhört spännande jakten på halvmaran framskrider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar