söndag 12 oktober 2014

kaontdaon

Igår ketade jag till laahmo, där Dan L ställde upp som guide på dömsis råddiga spånbanetrassel. Själva banan var inte lika kul som min favvo i östanpå, men fantastiskt vacker miljö nog. Och kålkkigt kul att surra med Dan, som är en gammal god vän från svunna kampkonstiga tider. Vi brukar ses i samband med torsdagsshoppaset, men där hindar man inte prepla så mycket som man böövär.
Förhandstipset var att hela passet skulle bli kring tjufem kilsar: cirkulus tie till och från, jämte femman på bana. Det blev dock mer -enligt trackern hela 28 kilsar. På så sätt kvalificerandes som långlänk...
(nuvarande skala säger <15 = kort, 15-25 = medium och >25 = lång)
...fast det känstade inte som nå långlänk. Mer nog bejsik lagom lördagsrundastuk. Ingen gel eller ätbart med, bara en ½-liter vatten, varav åtgick ett par deci. Varken trött mot slutet eller baket. Icke desto mindre skola det bli sista långpasset före åland, som trillar in om två veckor prick från idag räknat.
Preliminär plan för upplägget för de två veckorna är som följer:

Fastedagslänkar bägge måndagarna, imorgon medium och nästa måndag kort. Inkommande onsdag spiidpass. Då ska jag försöka hårdköra en brorunda. 2010 när jag kom igång med ketaset (mest för att avhjälpa den galopperande viktökning som kommenserade baket pensioneringen från slagsmåleriet) var jag temmärligen ivrig, jagandes polarklockans viikliga pokaler. Då klockade jag brorundan på 1.08 + skriplona. Den tiden ska slaktas nu. Däremot torde jag ha hÿfsat långt till personbästa, från vejbäkkvenn, som lyder på 57.58.
(vore kul att utmana den tiden så småningom, om inte åldern visar sig ha kommit emot, men inte denna säsong)
Det spiidpasset torde samtidigt bli årets sista "kvalitetspass", dit jag räknar back- intervall- och spiidpass. Inkommande lördag blir det förmodligen ett mediumpass, gärna i terräng. Sen sista rundan inför åland ska bli kort och lätt, högst brorundedistans, på onksdagen. Upplägget ska ladda nålite extraspring i benen och möjliggöra en njutbar maraton på ålandet den tjusjätte samt gärna en tid under fyra timmar.

Ser redan ivrigt fram emot att få börja hitta på kula upplägg för vinterketaset. Bl.a har håller en plan på att ta form, för min första vecka som 49-åring, steja tjuunad om du vill följa med!
Och på tal om säsongsskiftelser riskerar vespasäsongen att ta slut idag. Vårens första långköra gick till blå stunden, där artos goda pizza diggades, och drömmen om att avsluta i samma anda har varit seg, men vissnar nog nu. Istället tar vi sikte på nyykaabi och cindy's fish´n´chips..
..allttiili något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar