söndag 14 februari 2016

uteblivet formbesked

Få in en test(bro)runda med nyFajvisarna, hann jårs truli med, i fredags. Och över halva i dagsljus dessutom. De är bra, FajvFingärs Trek Ascent:arna. Klart bättre grepp än spyridon, som inte har nå dåligt. Blir absolut förstahandsval för vinterlenkki utomhus. I den mån inte icebug väldigt behövs. Speciellt om de är så skvabefriade som jungfrufärden antydde. Kul!
Igår blev det, helt enligt planerna, långlenkki i botniahallen. Barfota såklart. Finns både plus och minus att rapportera från den keikkan, men önskat formbesked uteblev - precis som rubriken antyder.
Ska vi börja med minus:
-Första lågpulsdelen gick i över 6 min/km tempo. Hade hoppats på långt under, som hade varit kvitto på intågande och antågande form. IckePickeSaNicke :o(
-Hårdköran gick långsammare än senast. Hade hoppats på snabbare, gärna märkbart. IckePickeSaNicke :o(
-Fötterna (muskler-leder) tröttömma på slutet, liten varningsklocka inför maran. Dock lindrigare än senast.
Och så tar vi plus:
+Gedigen långlenkki i gott sällskap, gav härliga endoknarkdoser. Möjlighet att springa lättklädd under gynnsamma förhållanden trots mitt i vintern.
+Fotsulorna oberörda => goda utsikter att hallimaraton inte stupar på dem.
+Kändes roligt och njutbart att köra hårt och pulsen hölls något lägre än senast.
+Mycket lätt att få ner pulsen till låg- för nerjoggen. Senast tog det länge och behövde mer handbroms/tomgång.
+Efter senaste insats sa polar att återhämtningen tar över åtta dar, medan denna gång bara drygt tre.
Preliminära slutsatser och åtgärder:
Jårs truli ville gärna se att lågpulsfarten under gynnsamma omständligheter skulle stiga tydligt. Det är nog snarare en förhoppning än att jag kan presentera nån egentlig anledning att förvänta mig, men ändå. Har också tyckt mig skönja tecken därpå, på lördagslenkkiarna i dagsljus. Att det uteblir vill jag helst ha en tänkbar förklaring på..
(väl medveten om att det kanske helt enkelt inte har någon avsikt tess, att infinna sig)
..men vad? Bland de plausibla suspekter som presenterar sig, hittar jag en favorit. Tänkbart att jag är en smula nertränad. Även om polar-flow har placerat mig stadigt i "balanserad" de senaste dagarna. Januari var trots allt rätt träningsdiger, med -för mig- massiv kvantitet och respektabel kvalitet. Janå jag satsar på det kortet och väljer att osthyvla träningsskisserna för de kommande tre veckorna fram till hallimaraton. Ifall jag gissar fel så gör en lugnare träningsperiod hursomhelst ingen skada och gissar jag rätt så vore det en smula småknäppt att gräva ner sig djupare och råga på med den belastning som en hård maraton ger dessutom. Låtom oss inte be om skador?
Klok gubbe!
Snart nog kommer väl tecken att uppenbara sig, som bekräftelse på att jårs truli gissat rätt...
(eller utebli, ifall gissningen for fåt anders)
...inom ett par veckor eller så, då den ackumulerade träningseffekten ges utrymme att manifestera sig. Borde väl ge mätbar utdelning i form av högre fart i bibehållen puls eller lägre puls i en viss fart. Givet jämförbara yttre omständigheter. Återstår att se. Och det får du göra, OM du stejar tjuund!
I vilket fall som helst ska väl den relativa vilan ge en himla massa spring i benen. Och det kommer nog utomordentligt väl till pass om tre veckor. I fjol rymdes maran in i februari..
..så icke i år, trots att månaden har fler dagar än på många långa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar