söndag 28 februari 2016

leklabbet och formkurvan

Igår var det en vecka kvar till hallimaraton. Återhämtningsperioden har fortskridit, vilket också återspeglar sig på polarflows bedömning över ansträngningsnivå:
överlag lägre nivåer och på sistone mestadels inom "balanserad". Som sig bör.
Men. Några övertygande bevis på stigande form har inte erbjudits. Tyvärr. Gårdagens lenkki var sista över tjugo inför maran. Förhållandena var fina och jårs truli drömde om sub6-fart trots lågpuls..
(alltså mindre än 6 min / km, med max 135 slag / min)
..driim ånn :o(  inte ens speciellt nära. Redan innan start, väntandes på att polaren skulle hitta sina satelliter, märkte jag att pulsen var för hög får några stordåd.
Nå nästa lördag lär det visa sig var formen ligger. Hoppas inte på nå specifika resultat, utan vill bara ha en rättvis mätare på läget efter vinterträningen. Vilket inte betyder att jag skulle kunna hålla mig från att spekuera. Man måste ju ha någon koll på vilka skumpor man ska tråma i kylen på förhand. Här följer lite funderingar och värderingar, av potentiella prestationer:
Underkänt:
-DNF
-fullföljer, men tar på skor och sluttid sämre än gubbrekord (>50, alltså 4:13 time to beat)
Fulskumpa:
-första barfotamaran fullföljd, tycker jag borde räcka för skumpa trots inomhalls
-gubbrekord, vilket alltså betyder under 4:13
Normalskumpa:
-under fyra timmar
(eller rentav)
-bättre än fjolårets hallresultat (3:46:??)
(känns ingalunda säkert, men nååleess ändå möjligt)
Finskumpa:
-PB
(känns sannerligen inte aktuellt, med tanke på att inte formkurvan tycks gå med på att vända uppåt)
Vad sägs om något i den stilen?
Idag är vilodag. Men inte hundra% sängbottenamöbavila-vilodag. Ty vi (i form av leif l och jårs truli) var till leklabbet och testade nya belysningsgrejsimåjsen till höghastighetskameran. För att riktigt utmana körde vi med 1000 fps, vilket egentligen är overkill för det mesta vad löpanalys gäller. Men liksom klarar det 1000 fps, så räcker det!
Och det klarade det. Så nu kan man nästan utbrista att ljusproblemet börjar vara på löstare sidan. Äntligen! Efter många om och men. Och efter över ett år. Men det året har kommit väl till pass och jag har lärt mig själva kameran en smula och har hunnit plugga en jæfvla massa om fötters mekanik och löpteknik och juuneimit.
Ett stilstudium från dagens lekstuga:
lindrig overstride enligt frame-by-frame-analys, men ser ändå hyfsat effektivt ut i rörelse. Med vilket jag avser att krafterna far i stort sett åt rätt håll. Höfterna skulle gärna få öppna mer. Men vi får ju betänka att löparen är en femtiplusgubbe!
Lådan till ljuskällorna ska ännu få lite finjustering av mäster leif, för att inte blända så fasligt...
(det är ganska väldigt mycket ljusstarkare live, än det ser ut i 1000 fps)
...sen är det bara att börja boka in sig för löpstegsanalys. Och få kloka tips. Så mycket har jag hunnit leka med kameran, att jag kan lova att den avslöjar MYCKET mer än blotta ögat eller normal video ser. Huruvida det sen behövs eller ej, beror väl på ºen av nörderi eller intresse. Men i fall av besvär och känningar, kan det vara nog så behövligt.
Åålrajtski denn, steja tjuund så får du höra om uppladdningen och nedvarvningen inför hallimaraton. Och såklart hur det ska gå med skumpan. Och utvecklingen av löpanalyserandet och slo-mo-filmaset. Saker du behöver veta, ännu mer än du kanske ens anar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar