söndag 20 december 2015

buggar och skinkor

Lördag brukar innebära långpass. Eller åtminstone veckans längsta. För att riktigt räknas som långpass behöver det väl nog vara minst tretti kilsar. Och det var ungefär vad vi hade i åtanke, folke j och jårs truli. Som vanligt -höll jag på att säga- inför våra långlördagar, snöslaksades det å det förskräckligaste på fredagen då vi höll planeringspalaver...
(i form av plasklenkki till cikoriamuseet)
...vi siktade på jeppis-runt med diverse avstickare. Tjugo i lågpuls och sista milen måttligt till hårt. Beroende på humör. På fredagen var det iofs blött och plaskigt, men ingen efterfrågan på icebuggar. Men på lördagsmorgonen då jag tassade ut efter tidningen, drabbades jag av den illaste av befarelser. Skrev skrajt efter råd på löpglädje-sidan och moddade icebugsen, kanske mest för nerverna? Sökte t.o.m fram mina gamla NB-strumpor! Tipsen lutade mycket riktigt mot bugbehov. Så fick det bli.
Och bugföre var det, if ever I saw one. Myckenhet hård is och en hel del hal- men eftergivlig halvhård gammslask. Riktigt tungsprunget. Man fick jobba på rejält för att hålla sig igång. Ingen löpglädje direkt. Men fantastiskt väder. Varmt, skönt och soligt. Vi konstaterade att vi tar det som ett träningspass och njuter av vädret istället. Speciellt lågpulsdelen var mer kneg än njutning.
Från rena jeppis-runt gjorde vi fyra avstickare:
-ut mot skutnabba, tills peedbanan tar slut
-via sandsund
-via rosasholmen, typ jakupas bana
-via peedvägen mellan runeberg och jurtjyrkogården
Nånstans efter fårholmsbron noterade vi äntligen tjugo kilsar => fri puls resten av resan. Vi segade upp tempot, så gott det nu lät sig göras på det krävande underlaget. Folke fick bestämma tempo, ty han hade inte nå buggar. Vid tjufem skickade han iväg jårs truli på slutspurt. Och äntligen lite löpglädjetillstymmelse. Säga vad man vill om icebuggisarna, men grepp har de! Tryckte på i högpuls ända in på fridhemska vägen. Saktade in och kollade klockan när jag närmade mig min lyktstolpe. 29,98 så jag fortsatte de några stegen till postlådorna för att få fulla tretti. Neurotiskt?
Kändes slitnare kring höfter och knän efteråt, då jag töjde. Men fötterna oskadda. Kanske får krypa till korset och köra strumpat i den mån man tvingas bugga? Och helt slut resten av dagen. Även om jag orkade laga en läcker pizza. Efter vederbörlig rikaväridrink. Idag också, otrooligt trött.
Tuff träningsform, det där icebuggaset.
Nyss slukade jag sista målet före fastedygnet. Imorgon är planen att löpa en något längre fastedagsrunda. Inte riktigt långpass, men långt för att vara efter 24-h fasta. Vi siktar på edsevö-bennäs, tillsammans med folke j. Start och stopp här hos oss, cirkulus 24 kilsar. Goovkaffi som belöning. Och gewönlig måndagsyogurtladdning för jårs truli.
På tal om edsevö-bennäs kommer du väl ihåg att käka mycket skinka på jul? Så du har nåt att smälta på annandagen. För då ska vi ju keta "skinksmältaren":
Här ser du rutten. Den lilla armen från och till start & finish är alltså min ramp. Gemensamma rundan börjar vid korsningen nedanför lockanberget. Där beräknas jårs truli lufsa förbi kl. 10:30 tasan. Inget stopp, utan du hakar på i farten. Som förvisso är sakta. Söderut till staffansnäs, sen sandsund, bennäs, edsevö, abc. Därefter antingen raka vägen tillbaka till berget/hem...
(vid abc cirkulus tjutre gemensamma kilsar)
...eller för de som ännu har spring i benen -eller annars bara skinka kvar att avverka- som på kartan ut via larsmo en vända, innan vi söker oss tillbaka till berget. Som synes blir det närmare trettiåtta för jårs truli, varav kring trettifyra från berget och tillbaka. Största delen blir i lågpuls, vilket brukar innebära (en bra bit) över 6 min/km. Beror på underlaget också. Sista milen eller så, troligen lite sportigare.
Varmt välkommen med!
The more the merrier. Bra före och bra väder har beställts.
Och ifall du mot förodan inte tänker käka så himlades mycket skinka, så behöver du åt allra minstone steja tjuund, så du får höra hur det gick. Och steja tjuund i alla fall, för det kan komma mer info och uppladdningsfiilisar inför..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar