onsdag 23 november 2016

finskor från tyskland

I förrgår blev det mycket riktigt ganska lång fastelenkki. Prick tjufem. Och mycket riktigt tillsammans med folke j och i KS-evo. Som är otroligt sköna att keta i! Men likt alla andra fajvisar jag har, skaver ordentligt när de blir blöta och man lenkkiar nålite längre. Så även denna gång.
Annars gick det bra och var en skön lenkki. Fast sakta såklart.
På tisdagen kuittade ketaskompisen ut en vilodag. Och själv med fötterna sjuka av skavsår. Valde jårs truli att löpande banda. Så ikväll var det skönt att komma sig ut igen. I härligt lenkkiväder! För årstiden varmt och regnet vilade. Och blåsten måttlig och dessutom nästan varm. Tog saucony, mest som omväxling. Långsam liten brorunda.
Formsvackan visar inga tecken på att vända, tvärtom djupnar den stadigt. Men jag antar att det vänder förr eller senare. Hätä ei ole tämän näköinen.
Men skavsåren kan bli en smula irriterande. Och irriterade. Ingen större orsak att hoppas på oblöta fören inom den överskådliga tiden heller. Så idag drabbades jårs truli av droppen. Du vet den där som får bägaren att rinna över? Eller om det var igår. Eller i förrgår. Men idag skred jag åtminstone till handling. Näthandling närmare bestämt.
*skäms en smula över att jag inte ens kollade med lokala handlarna, men är 99,9999999999% säker på att de inte har vad jag jagade*
En skön vintersko, med bra grepp och som ändå ger möjlighet att hålla fussingarna hyfsat torra och gooa i nålite krävandare fören. FajvFingärs var naturligtvis förstahandsval. Och eftersom mina Trek Ascent

har (skulle nästan säga överlägset) bästa greppet, utom icebugsen, bland mina skor. Lenkki- eller eljest. Så valde jag Trek Ascent Insulated
så nu är det som inget. Dvs som väntans tider!
Nästan så man ser fram emot vintrigare före, bara jag får hem finskorna först. Hittade inga ställen i finland eller svärje som hade i lager, utan beställde från tyskland. Men det brukar tåjma fint. Brukar beställa råkaffi därifrån också. När de kommer indimpande i postlådan så ska de gamla utslitna spyridonerna få en värdig pensionering!
Och på tal om tyskland. Och min garmin, vars optiska pulsmätare började krångla när det blev kallt. Tolkade det först som beroende på kölden och skaffade pulsbälte att stå ut med under vintern. Men när jag använde den på löpande band så kråtade den också?!? Nåvanutå? Då kan det ju inte bero på kylan, juh! Kontaktade supporten och dividerade hit och dit och testade deras tips dit och hit. Till sist lovade de att skicka en ny, bara jag skickar in den här. Så igår tänkte jag ge den en sista chans på löpande bandet. Helt kräpp. Den mätte puslen fint på dan, i aktivitetsmätningsläge. Men när jag kickade igång träningsläge och började tassa på bandet så snappade den upp kadensen och visade den som puls. Men så. På kvällen erbjöds en uppdatering, så jag tänkte "ok, testar utomhus ännu imorgon (läs idag onsdag) parallellt med polaren, allra sista chansen"
(eftersom optiska mätaren tydligt tåjmat i vila, orkade jag hoppas på programkräpp)
Och låo änd bihåold! På dagens brorunda tåjmade den alldeles oklanderligt. Gåo figjör!
Bara att hoppas att roko byri hald nu. Eller att den ger upp slutligt innan garantin går ut. Ana hoki!
Men skönt i alla fall att dens formsvacka verkar vara över. Bara att vänta på att dens husses också går över. Eller ens slutar djupna. När ska det ske, månntro? Och när ska finskorna komma hem från tyskland?
Steja föralldel tjuund, så får du reda på!
Jup!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar