söndag 20 november 2016

hybrid

Idag var det nära nog perfekt lenkkiväder. Långlenkkiväder rentav. Och igår var jårs truli på långlenkki. Förstås. I sjuåtta sekundmeter, mestadels motvind, och regn kanske halva tiden. Fiffigt gubbe!
Nu har jag slutat hoppas på att formsvackan är nåt tillfälligt, som bara väntar på att gå över genom ett trollslag. Och inser att det är det här som gäller nu. Ska jag keta lågpuls så ska jag keta sakta. Jæfvligt sakta. Därför inga förväntningar på gårdagens lenkki, i den vägen. Planen var att det skulle bli långt, men inte väldigt långt. Minst tjufem. Max tretti. Det blev en hybridlånglenkki, kan man säga. Långt just&just enligt gammskalan. Och långt med viss marginal enligt nya. Hade en del alternativ i kraniet, för utifall att det hade blivit outhärdligt i svinblåsten.
(sårry alla gysar)
Det blev det nästan. Saktaste kilsarn, den sista i motvind, tog 6:58. Och regnet som piskade en i anletet var inte av det ljummaste slaget. Men tack vare ullmax underkläderna, som håller värmen fast de är helt genomblöta, så gick det ändå. Utan att kännas direkt häsovådligt. Så jag valde det längsta alternativet. Som jag hade skattat till c. tretti. Har inte ketat exakt den lenkkin förr, men börjar ha visst gehör för distanser i närregionen. Det blev ganska nära, faktiskt. Endast hundra meter skilde.
30,1 Lite civil olydnad har väl aldrig någon gubbstrutt mått illa av?
Första tolvan gick ruskigt sakta. Men sen jag väl fick vinden i ryggen längs omfartsvägen blev det förhållandevis uthärdligt. Rentav njutligt. Och sista biten hade man ju bastu att se fram emot.
Förutom ullmax hade jag valt en dräkt som inte är vindtät. Men inte heller blir så himla plåtig när den blir blöt. Som min vindtäta blir. Och jag vet inte om jag hade räknat helfel med tajmingen. Eller om det var skitvädret som gjorde det. Men det hann bli mörkt innan jag var hemma igen. Och ingen reflexväst. Vindtäta dressen är i sig reflexig. Men blev inte överkörd nå. Tur.
(man borde alltid ha varselutstyrsel denna årstid)
Nu har fastan hunnit pågå i några timmar. Och ganska många till ska det bli. Innan måndagslenkkin. Som ska bli ganska lång för att vara fastelenkki. Siktar på närmare tjufem. Fast då ska jag nog synas. Som en julgran. Torde också få sällskap av folke j. Kul!
Igår var det blötslask och våt asfalt som gällde. Jag valde trec ascent (FajvFingärs) trots att de sliter på tårna när de blir blöta. För greppet. Vaselinade tårna duktigt. Och med tanke på distansen så klarade de sig hyfsat. Imorgon kan man väl välja skor helt fritt, om vädret sätter fort. I så fall blir det nästan säkert KS-evorna.
Åålrajtski denn. Nu ska du steja tjuund, så du får veta när jårs truli äntligen når bottnet på denna avgrundliga formsvacka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar