fredag 29 september 2017

reset button

Dags för nollställning.

Igår blev det tal om vikt. Och då utbrast jårs truli att jag nog garanterat vägde 5 kg för mycket, i berlin. Förstås med stan full av BMI-20-klubbmedlemmar, kan man känna sig extrapextraflodhästig. Men sidu då bältet och böxerna har också uttalat sitt tydliga språk.
Så imorse kom jag mig för att stiga på vågen. Den visade "lo". Gissade att det handlade mer om dens batteristatus, än om dens bördas massa. Mycket riktigt piggnade den till såpass, att jag anser det värt att nämna, av nya batterier. Och mycket riktigt. Jårs truli var precis exakt fem kg massivare än senaste vägning. Utan att minnas exakt när den vägde rum, så minns jag att löpningen kändes lätt då.
(har vägt mig max 1-2 ggr/år)

Övriga bejslajn värden.
-Garminkondis var 54 inför maratonPB. Det har senaste kvartal varit 49. Och bara nyligen kommit upp till 50
-Lågpulstempo var inför maratonPB nere i 5:45 en bra dag. I dagens läge okänt: bör testas vid tillfälle, men gissningsvis minst 6:30
-HäppiLänd-tempo på typ jeppis-runt var 5:02-5:25 kring tiden för PB. Idag okänt, men torde korrelera med maratontempo. Ska kollas imorgon och prognosen säger söisledes 5:40-6:00.
-Tempopasstempo var då 4:40 och ligger nu vid 5:05-5:10.

Så där har vi en bra och trevlig utgångsgrund inför vinterhalvårets upplägg. För att krydda det med nålite extraexitament, tänker jårs truli avge ett oerhört heligt löfte. Med två fingrar på bibeln och allt.

Nämligen.
Målsättningarna gällande de ovannämnda parametrarna äro som följer:
-vikten ner 5 kg
-garminkondis upp till 55
-lågpulstempo (snitt för brorundadistans) ner till 5:40
-häppiländ-tempo (snitt för jeppis-runtdistans) <5:00
-tempopasstempo (snitt för 10 kilsar, givårtejk) 4:30

Söis:
Jårs truli lovar att inte gå åål in på något maraton förrän minst tre av fem bland ovanstående delmål äro nådda. Brott mot löftet leder till att jag må bjuda in minst tie personer på PortEllenslakt och själv avhålla mig från att intaga ens en endaste liten droppe därav!

Nåt bädd fåår ön åold faart, neh?

Att delta i maraton med mindre än åål in, berörs inte av löftet. Men då ska upplägget på förhand deklareras och i efterhand visas.
För att öka möjligheten att just du hör till de minst tie inbjuikkade, vid eventuellt löftessvek, kan det löna sig att offenterligen utmana sig själv. Och ombesörja att vetskap om ditt projekt, söker sig till jårs trulis uppmärksamhet.
*hint*hint*

Rapport från kafferiet.
Två veckor sen den aktuella blenden rostades. Den började bra och har blommat ut till alldeles goov. Eftersom du misstänker att jårs truli överdriver eller är biaserad, så tycker jag att du ska komma och tejsta med egna sinnens fulla bruk.
Hittills har jag använt min 18 g VST-filterkorg, med lysande resultat. Idag fick jag för mig att testa den 17 g stradafilterkorg som medföljde maskinen. Första shotten åt holsketta underextraherad => vasken. Andra shotten lindrigt överextraherad => vasken. Tredje shotten i balans men nålite klottig längs koppkanten => kafferisten.
Vid det laget hade jag håkat att mina pullmantampers, som är måttsvarvade för mina VST-filterkorgar, är halvsnäppet för tjocka för stradakorgen...
(de kräppade sannolikt kaffipucken evär såo slajtli, när man krånglade ut dem ur korgen)
...så då kom jag på den belysande idisen, att testa med min rosahandtagade concept-art tamper

Bullsajj.
Fullständigt superb espresso. För att inte säga goov. Najs.

Och på tal om rosa. Idag hade vi rosé runner's pizza, med färskskuren ananas änd staff. Också goov. Föreställer mig livligt att det ska ge kraft och mod till morgondagens morgonlenkki. Till vilken jårs truli hoppas på sällskap. Mutta saa sii sitten.
Imorgon ska vi också till kiviloose. För att se huruvida bezzerans nya husse behöver nå skolning.

Nu bör du unbedinkt steja oerhört tjuund. Utan att svikta det allraste. För att följa med jårs trulis utveckling längs de utstakade målsättningarna. Eller frånvaro av utveckling. Och kom ihåg att inte glömma att hålla dig framme, så du inte missar innjuikkan till den eventuella PEslakten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar