söndag 25 mars 2018

en hårding

Det har blivit sig något av ett trivsamt söndagsnöje, detta här bloggeriet. Najs så.

I måndags fick jårs truli och folke j till en gemensam cikoriavända. Utöver det har det blivit lonesome running. Eller janå, på onsdagen körde jag inomhuspass. Om tisdagens lenkki kan med nöjdhet konstateras att det blev semispontan lågpuls...
(hade inte pulsvarning, men tog det medvetet extralugnt i motluten)
...och att det gick på najsa 6:00 så ny notering där, i ptotokollet.
Och så gav garmin motvilligt tillbaka min femetta. Digga

Bejslajn / Senast uppmätta / Målsättning:
-övervikt (kg): +5 / OK / +/-0
-tempopasstempo (min/km): 5:02 / 4:49 / 4:30
-häppiländtempo (min/km): 5:45 / 5:19 / <5:00
-lågpulstempo (min/km): 6:31 / 6:00 / 5:40
-garminkondis (VO2max): 50 / 51 / 55

Fredagens mikrolenkki kändes oerhört trög. Sega ben och låg energi. Iofs fastedag, men det brukar inte vara fullt så eländigt. Men janå jag tänkte på vad folke brukar muntra med "friidaan ska tschennas jeevlo, tå gaar e braa på löödaan"
Och jup. Det var inte formen som kräppade lördagen. Det var före och vind. Eller kräppade och kräppade. Avsikten var att få till ett riktigt bra långpass med hårt parti mot slutet. Utmaningen låg framförallt i att motivera sig att ta i rejält, trots att chanserna till bra snittempo var försumbara. Det var lätt i tanken att påminna sig om att föret tar sin del och att stätsen ska läsas i det ljuset. Eller skuggan. Men att omsätta den tanken i en sporrande känsla..
Försökte med att fokusera på ett specifikt lopp. T.ex toho. Där kan förhållandena mycket väl vara liknande, om inte ännu värre. Läs slask. Således bra genrep. Eller kyrönjokimaraton. Det ligger fem veckor fram i tiden. Således kriminellt att försumma chansen att få till ett riktigt viktigt nyckelpass.

Och visst. Det tåjmade.

Jag inledde med jeppis-runt i måttlig ansträning. Hade egentligen velat köra ännu nålite lugnare, men pga oplogade banor med äckelpäckelmodd behövdes en viss rytm för att hållas flytande. Så att spiika. Och var nog räddslagen att det skulle taxera för hårt för att få till hårda milen. Men jag hade en bra dag och det kändes lätt hela uppvärmningsvarvet. Fast vid fårisbron var föret inte dåligt. Det var farligt. Brutalt ojämn is, täckt med förrädisk snö. Och behöver jag nämna oplogat? Så jag valde en alternativ rutt för hårda delen. 
Tog en energigel hamburgad av varsina halvannan deci vatten, inför och..
•kickade igång den efter lockande berget och vände vid strandis och tillbaka•
Redan föret hade räckt till för att kräppa spiiden. Men motvinden på tillbaka knäckte totalt. MenMen. Digga den tappra insatsen:
Du ser att tempo bedarrar på andra halvan av hårdingen? Det är movinden som spookar. Men pulskurvan trappar stadigt uppåt. Det är den oerhörda tapperheten. Fajting spirit. När garmin dirrade inför sista kilsaren av hårdköran visste jårs truli att jag inte behöver skämmas för dagens pass. Alldeles oavsett vad tempo bliver. Najs.
(varmed inte sagt att inte ett nytt tempopasstempo hade varit ännu najsare)

Men som sagt bra dagsform. Och överraskande pigg baket. Tog en apelsin och skottade snö. Sen lät nog sig brunchen väl smaka, kan nämnas med empatisk emfas.
En smula slak i benen idag. Men ingen liminhet eller värrigare. Najs.
Skönt med vilodag dock. Blir nå skottas bara den här äckliga vita förbannelsen slutar att trilla ner åålredi. Och sen en söndagspromenad tillsammans med kära frun. Och nu som jag utbrast det, så började solen visa sig. Najs.

Men sådärnålite. Nästa vecka är nålite ovanlig. Med ledig fredag och så. Blir förstås en massa ketas. Men ingen traditionell långfredags långlenkki denna gång. Pga toho veckan därpå. Och rejält med långisar i benen från denna månad. 
(maraton-25,9-37,7-35,2)
Preliminärt ska jag testa häppiländtempo på fredagen och tempopasstempo på söndagen. Men vi får se. Bara vi stejar tjuund vill säga. Föret ska nog bevilja någotsånär rättvisa omständigheter och möjligheter, för att det ska vara motiverat. Dags -för att inte utbrista hög tid- att få nå nya noteringar på dem också. Tycker inte du det med?

Åålrajtski denn. Steja tjuund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nänånep. Skoja bara. Steja tjuund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar