söndag 13 maj 2018

långa länkar

Gårdagens lenkki blev bara en tiondel av dagens.

Vilket superveckoslut alltså. Najs. Väderledes och eljest.

Igår vaknade jårs truli tidigt. Efter morgonqigongen och två espressoar, ställde jag mig ut på lördagsmorgonlånglenkki. Eller merett drack jag också en rejält glas mineralvatten före start.
Med mig hade jag ett bälte med tre flaidor á knappa två deci. Vatten. Summa knappa 0,6 liter.
Mötte folke j vid lockanberget. Han utgjorde trevligt sällskap för första delen av lenkkin.

Målsättningen var långt. Som i minst 35. Inte för att det skulle behövas, utan för att jårs truli kände för det. Sista riktigt långa före stukkhålma.
Avsikten var låg ansträngning och hög njutning.
Vi tassade iväg till staffansnäs via v:by och gjorde sen skutnabbaavstickaren. Sen norrut.
Folke j tackade för sig vid kiviloose, nöjd med sin lördagsmorgonlenkki. Tack tack för sällskap!
Najs.

Själv tog jag en sandsundkringla, innan jag fortsatte norrut.
Sen tog jag en kringla vid rosasholmen också, liksom även vid strandis.
Velade och tvekade om en omväg vid rune berg. Avstod sist och slutligen pga livlig trafik i det ögonblick då jag skulle till att korsa vägen.
Anställde cikoriaavstickaren i stället. Och sen ännu en sista kringla, vid karviken.
Och så förbi lockanberget och till trafikljusen vid BI. Och hem.

Vattnet hade jag ransonerat så att en halv flaida intogs per gång. Alltså sex süpar.
Vid trafikljusen, med ett par kilsar kvar, diggade jag sista skvätten. Då kom känslan att åhå vad najs det ska bli att bälga i sig utan hejd, där hemma.
En smula varmt och törstigt blev det nog.
+15ºC vid start och +22ºC vid mål.
Inte såå superhett. Och man märkte nog att skuggställen var sköna. Men naggande få. Och solen ganska gassande.
En mild och temmärligen skonsam form av värmeträning, måhända?

Eftersom ansträngningen var låg, och början sval, gick det mycket lätt från början. Och det räckte länge innan det började kännas tyngre. Tröttheten kom sakta smygande. Och blev aldrig hotfull.
Najs.
Hela varvet utan tillägg skulle ha blivit tjufem.
Jårs trulis hjärncell kalkylerade att sju extror, som säkerligen räckte till á 1,5 kilsar, borde ge minst trettifem. Snarare en bit över.
Så blev det också. Garmin visade 40,3 när jag stannade lenkkin. En gedigen insats, trots låg ansträngning.
Najs.

Energilagren fylldes med bla.a rökt aurabroiler. Och mycket annat gõtt.
Najs.

Idag yammade vi. Så att den lenkkin blev tie gånger längre är inte så oerhört märkligt.
Varmt och skönt.
Jårs truli har nu suttit av första tusingen för säsongen. Så nålite varm i sadeln. Och järnhalten i rumpan helt acceptabel för årstden. I fjol hade jag inte tusen vid midsommar edes.
Kanske kanske det kan bli av med nordkapp i år?
Hittills hade jag kört utan plexi. Tungt men skönt. Bra att härda igång sig från början av säsongen...
...men idag, då det skulle bli en nålite rejälare drajvöbaot, tjångade jag dit plexi och väskor och sissybar. Ser nålite ganska faffastukigt ut. Men mycket lättare fysiskt att köra.
Och jårs truli är ju faktiskt en gammal gubbe. Så helt adekvat så på sätt.

Min kära fru kom med på dagens utfärd. Och i fredags var vi ute på en liten kvällsrunda.
Najs.
Också hon kommer bra igång med årets yamming. Och det behövs nog om nå nordkappresa ska bli njutbar.

Inatt ska jårs truli sova orehört ganska väldigt bra. Misstänker jag.
Och måndagen efter sådana här lånlenkki-lördag+yamming-söndag:veckoslut brukar det kännas som om man hade semestrat en ganskelig smula.

Nästa vecka ska nog tillhöra hårda perioden, vad träning belangar an. Ändå blir de flesta passen lätt distans. Nån smärre pulshöjning på löpande band planeras förvisso in. Tisdag eller onsdag. Men utöver det är det bara lördagen som ska innehålla något hårt.

Steja tjuund med viss iver, så får du följa med hur det blir i verkligheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar