torsdag 14 juli 2016

att mara eller halva mara, det är frågan..

På måndagen sprungo vi, folke j och jårs truli, mycket riktigt jeppis-runt på fastande vamber. Inte mycket kraft i benen. Och sakta gick det. Men runt kom vi.
Och onsdagens hårdpass gav mycket riktigt besked om formen. Men inget välkommet sådant. Snittempo (som alltså de föregående onsdagarna varit 4:54 resp 4:50) landade på mediokra 4:51. Själva löpningen kändes ok och ansträngningen hög. Med välförtjänta endorfiner som belöning. Erfaren som gubben börjar vara, förstod jag också att njuta av känslan ordentligt, innan jag kräppade fiilisen genom att kolla hur långsamt det hade gått.
Alltså. Jårs truli har inte svarat så bra på hårdpassen, som jag hade drömt om. Inför kankaanpää gjorde jag hårdlenkki i 4:45-fart. Och enligt vanligtvis tillförlitlig källa borde jag klara dem på 4:15 för att söndra 3:30 och därmed äntligen få upp korken på PortEllen. Börjar således bli dags att avskriva PortEllen-2016 som ett av årets pinsammaste fiaskon :o(
Men nytt PB innan året är slut, kan man väl ännu drömma om. Dock inte på jakupas maraton. Inte för att jag ens är huntti på att starta i helan. Lockande är det, för att få fira 10-marorsJubileum på hemmaplan. Tillika vore det kul och måhända klokare med halva?
För maraton talar:
-jubileum
-har ketat bara en hela, men två halvor, i år
-förebygga ribbskräck
-rejälare utmaning (spells rejälare belöning)'
-revanchchans för fjolåret, då jag bonkade rätt hårt
-skulle genom deltagande i helan vilja visa min uppskattning för de förbättrade starttiderna, som gör att maratonisterna startar en timme före halvisarna
..även om jag tycker att 1½ timmes fördröjning vore bättre
För halva talar:
-mindre belastning = mindre monstruös att återhämta sig från
-bra träning inför eventuella höstmaror
-svårt att uppbåda helhjärtat engagemang för hela, när man vet att bra resultat är utom räckhåll
-vore kul att se vad några tempopass har gjort för halvmaraformen
-mindre belastande för foten
Janå inte behöver jag ju bestämma mig än. Förhandsanmälan går -om jag minns rätt- ut imorgon. Men man kan efteranmäla sig på plats, upp till en timme före start. Så det blir nog anmälan på plats för min del. Då kan fotens och vädrets skick vägas in.
Foten höll bra nog för långlenkki i lördags. Den var å andra sidan långsam. Däremot ilsknade den till märkbart av söndagens lekfulla barfotalöpas. Även om det var kort. Du har väl snubblat på videon?

riktigt kul och inspirerande projekt. Och bra jobb med filmas och editering av ante b.
Nu blir det bara några ynkliga småpass fram tills nästa fredan, 22a. Möjligen något mindre ulrtakort på måndagen, för att få rejäl uttömning efter tjufyratimmarsfasta. Så energiladdningen kickar igång riktigt ordentligt sen. Men inte mer än 15-16 kilsar då heller.
Om du inte tänker delta i nå sträcka på jakupas, så tycker jag du ska komma och heja på. Längs banan också, kanske framför allt. Det blir så himla goo stämning och ger så mycket till oss som löper. Och den här gången blir kanske inte maratonlöparna så armades övergivna på andra varvet. Med tanke på de omsakade starttiderna. Och verkar som att husbilen ska finnas på plats i år också. Den rockade. Hårt. Och ända till det bittra slutet. Mera sådant. Kan inte den här staden, med en himla massa glada löpare, bjuda upp till en ordentlig maratonfest. Det är ju för höge farao jeppis-dagar och allt. Lÿÿd tÿÿpa!
Fast nu ska du först och förmest koncentrera dig på att steja tjuund. Så du får följa med uppladdningen och nedtrappningen inför. Och lägga märke till hur fjädrorna dras upp och springet laddas i benen på gubben. Åålrajtski denn, steja tjuund!

ps: linken till videon, ifall din manick inte vill visa den direkt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar