fredag 2 oktober 2015

brorundautmaning etapp 3, samt med mera..

Det kan ha inträffat, understundom, att någon smärre språklig frihet har låtit sig tagas av jårs truli. Vid ett eller annat enstaka tillfälle.. kanske? Janå, nu är det slut med det. Omedelbart. Oåterkalleligt. Och undantagslöst!
Under veckan skulle jag nämligen skriva ett utlåtande. Ett helt vanligt fysioterapiutlåtande. Åål in ö dejs vöörk, nuhen fänsi. Och kom på mig själv med att huliganisera. Fick skärpa och koncentrera mig för att skriva sakligt. Saakeli! Så nu är det slut på det roliga. För i erkänslighetens namn diggar jag språkhuliganism en liten smula. Janå bra nyheter för dig, som får så mycket lättare att läsa och förstå. Och huliganen i mig får söka utlopp annorstädes.
(och nep, jag tänker inte väcka fetabeta från de döda)
Med ketaset har det varit mestadels lugnt denna vecka, som återhämtning efter söndagens SjuSjöars...
...med mikrolänkar och så onsdagens brorundautmaning.
Det var således tredje etappen av brorundautmaningen. Förra gick på 1:00:45 pricke precis enligt schema. Det var alltså time-to-beat i förrgår - helst skulle det förbättras med 40 sek. Bra gick det. Tiden blev 59:32, alltså dryga halvminuten i bonus. Blir intressant och oliidligt spännande att se hur det går nästa vecka. Gissa vad du behöver göra för att få reda på det!
Idag trippade jag en halvtimma på löpande bandet. Intimiderad av höststormen. Det räckte för att få hett om fotsulorna. Och tråkigt. Äh, inte ska jag klaga. Rändåm plej i öronen och sällskap av ingo j på bandet bredvid i början. Tänker dessutom försöka få till ett inomhuspass i veckan, eller så, för att hålla kroppen van att svettas inför teneriffa.
Men tacka vet jag utomhus. Och långlenkki. Imorgon Äntligen dags för en långlänk. Första på jag vet inte hur länge. Troligen ännu längre?
Alltså sen sommarens enda riktigt varma dag. En fredag. Då min planerade 50 kilsare slutade i en snöplig 30:a. Sen dess har jag inte sprungit några långlänkar. Ibland 20-25 km. De senaste par månaderna max en > 20 per vecka. För två veckor sen en lördags27a. Det är det närmaste ett långpass jag kommit. Förstås ett par maror och en avbruten ultra, men de är inte lenkki. Men imorgon alltså äntligen dags, våjvåj vad jag ser fram emot! Tvivlar tyvärr på att det går att lura folke j med, ty han har jobbat typ 24/7 de senaste veckorna då de har haft stagnation på fabriken. Janå det blir nog kul ändå. Och femföreperfekt väder utlovat. På fötterna blir det nya FajvFingärs, som helt enkelt får så lov att börja tåjma nu. De gamla håller nämligen på att falla sönder. Efter drygt 1800 kilsar, så ok.
Hur långt, exakt, det blir imorgon vet jag inte. Men epitetet lång antyder minst tretti. Det behövs också, förutom att jag längtar. Speciellt om det blir av med kankaanpää. Skådade igenom data från åbo och det visade jämnt tempo två första milen, sen +15 sek per kilsar tredje och +ytterligare 15 på fjärde. Tyder på att bättre uthållighet kunde förhoppas ge ytterligare puts åt PB? Och vad, om inte långlenkki ger bättre uthållighet?
Och ytterligare puts på PB är jag ute efter. Låt där vara ingen tvivel om det. Hittills i år har jag, på fyra maror, lyckats hyvla åtta minuter. Det är iofs inte illa. Men om jag ska hinna ner till 3.30 innan åldern kommer emot, så får jag börja schyva på. Och ner dit ska jag. För det är den magiska gräns som öppnar port ellen. Whiskyskåpets drottning. Köpte den 2009 och kollade nyss på nätet att idag begärs 1250 pund för en dylik...
(det är 1800 eur)
...måste ju få den öppnad innan den blir så värdefull att man inte längre jöutas :o)
(pröjsade 266 euro för den då det begav sig, den överlägset dyraste whisky jag köpt)
Ännu alltså 12:30 kvar till gränsen. Och om det bara far 8 minuter i år, så lär det ju inte fara mer nästa år.. Om jag däremot skulle få till sub 3:40 i kankaanpää så skulle jag kunna intala mig att
"det for mer än tie minuter i år och mindre än tie kvar, heskagaa!"
vore psykologiskt gynnsamt, tror du inte?
Vad får mig då att inbilla mig att det skulle gå snabbare i kankaanpää än i åbo?
Janå två faktorer:
-något mindre bedrövligt med långpass i bagaget.
-bättre med harar under andra halvan; i kankaanpää beräknas de ha ungefär lika många maratonare per årsklass, som de har haft summarum per lopp i de obskyra tillställningar jag hittills deltatt i (trodde att åbo skulle vara större. och det trodde/hoppades sannolikt arrangörerna också?)
Åålrajtski denn, steja tjuund så får du höra om fiilisen är lika huippu baket.. kårjaan EFTER! morgondagens långlenkki, som inför. För att inte tala om allt annat en person behöver känna till, änd denn samm..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar