lördag 10 oktober 2015

lillebrorsapporteringsrapportering och nytt hemligt tips

Jårs truli klarade som sagt brorundautmaningens fjärde etapp i onsdags. Tiden 59:18 var bara fjorton sekunder bättre än veckan före, men ändå inom önskad marginal. Lite börjar det nog skrämma, med två minsar kvar och tilltagande mörker. Det tycks nog vara svårare att springa hårt i mörker, än i dagsljus. En annan skrämmande aspekt är att jag nätt och jämt orkar keta tolv kilsar i den fart som krävs för att underskrida 3:30 i maraton. Och i mina hybriskaste momenter drömmer jag om att attackera den gränsen på allvar redan nästa säsong. Våjhuhhu.
På tal om ljus och ljushuvuden. Igår köpte jag en pannlampa. Jup, du läste rätt. Jag köpte en pannlampa. Nu har det slagit slint för gammfarbrodern? Janå kanske. Men min tanke är att se om ifall möjligen det kunde gå att förlänga barfotasäsongen en smula. Jag klarar nämligen inte av att keta avspänt barfota i gatlyktornas dunkla sken. Är nog långt ifrån övertygad att pannlampa ska utgöra någon avgörande skillnad heller. Men tänker testa.
På tal om barfota. Igår firade lillebrodern sin sjuttionde (!) konsekutiva ketasdag. Från noll. Tie veckor med löpning varindagaste dag. Och sin första tieliksarsknäck. Det gjorde han genom att bli dumpad av sin fru ute vid fäboda och keta mot staden. Som en heroisk räddare i nöden, eller onödan? slet jag med iver av mig skorna och ketade iväg ut mot fäboda...
(åhå, smärre dramaturgisk lögn där, inte hade jag nå skor på till att börja med heller)
...möttes där i slingrorna och lotsade hem honom till fridhemska hemmet. Där firade vi med skumpa och bastu och runners pizza. Kul.
Det gick bra att hålla jämn takt, så det ska nog säkert låta sig göras att anstalta fler gemensamma lenkkiar. Fast han repade till med en vass slutspurt, så jag fick ge mig på slutet. Får väl försöka visa att gammal är äldst nån annan gång.
På tal om ketassällskap. Imorgon blir det jeppis-runt tillsammans med folke j. Najs. Närmare en månad sen jag har ketat med honom senast. De har haft nå seisokkijutska på hanses jobb, så han har donat typ dyynirunt. I onsdags hade han ketat en tia tillsammans med sitt sisuporukka. Med samma snittfart som jag hade på min brorunda (c 12 kilsar). Han efter bara jobb å inge jogg och jag efter att ha kunnat keta så mycket det lustat. Är imppad!
De flesta förståsigpåare förespråkar drastiskt minskad kilsarmängd nästsista veckan före maraton...
(och nästan inga kilsare sista)
...och inget ketas om man är förkyld. Jag har syndat kålkkigt mot dessa regler denna vecka.
*känner mig nålite rebellisk*
En vecka kvar alltså till kankaanpää. Och anmäld är jag. Sen i torsdags. Tänkte på onsadgskvällen att om jag känner mig oförkyldare på torsdagsmorgonen än då på kvällen, så repar jag till. Känningen i skallen hade blossat upp efter den hårda brorundan, så jag kände mig nästan lite krasslig då jag damp i säng. Men på morgonen var det som om det hade vänt. Sen dess bara lite fjantig eftersnörvel.
Idag idkade jag sannolik säsongsavslutning med yammun. Evijärvi-småbönders-kautinen-seljes-nedervetil-krombi-öja-laamos tillsammans med vespande patric l, fast hans säsong slutar knappast ännu. Ganska kyligt.
På tal om kyligt har jag en kool övning åt er. Den andra i hemliga tips trion. Den aktiverar bl.a tibialis posterior, som hjälper till att stöda fotvalvet och ger plantarfascian förutsättningar att hållas frisk. Rekommenderar varmt denna lilla goding. Min kliniska erfarenhet säger att färre än hälften "hittar" den direkt. Så känn dig inte nermuntrad om du inte lyckas på första försöket.
(kan vara lättare att hitta rörelsen sittande, med obelastade fötter, men funktionellare att göra i stående sen)
Det du ska göra är att liksom förkorta foten, dra ihop den utan att kröka tårna. Precis som förra övningen är det effektivt att först dra ihop och sen knipa till. Spänna extra på slutet. Brukar som sagt bara göra fem upprepningar, men dagligen
Där har du att bita i. Återkommer så småningom med den tredje övningen i serien hemliga tips. Bikåås jåår fiit aar vöörtit.
Åålrajtski denn, steja tjuund så du inte missar!

2 kommentarer: