fredag 16 oktober 2015

maratonafton och ny hemlig övning

Ingen liminhet efter onsdagens hårdlenkki. Till all lycka. Så kanske jårs truli kan hoppas vara någotsånär i slag imorgon. Har sovit mycket bra hittills denna vecka, och långa nätter. Räknar kallsinnigt med kort och orolig natt den kommande. Resfeber och tävlingsnerver. Och en massa doggar i huset. Men ingen sömnskuld i botten och det känns najsli. Visar sig också att jag får sällskap på köran. Björn s, som ska keta halvan, kommer med. Tycker iofs nålite synd om honom som får vänta många timmar efter egen målgång, innan kuski är färdig med sitt. Men trevligt för mig, att inte behöva köra ensam.
I sikte således PB, vilket idag skrivs 3:42:30. Eller eventuellt 3:42:18 enligt juoksijalehti och det kan tänkas vara gällande chiptid från åbo. Bäst att klå den, djast in kejs.
Det räcker till finskumpa, låt oss säga under 3:42. Men skumpa får jag i vilket fulla fall. För brorunderekordet är väl värt att fira, om jag så skulle DNFa i kankaanpää. Egentliga målet, som jag hoppas på i ohemlighet, är under 3:40. Kan inte avgöra hur realistiskt det är, så vågar inte kaveera nå. Men hoppas. Och som motivationsmorot har jag upprepat bonusdiilen från åbo. Om under 3:40 så får jag skaffa pulsklocka med gps...
(har inte använt pulsklocka på många år)
...inget jag absolut behöver, men ibland tycker jag det vore intressant. Och smidigt att inte alltid måsta slarva med sig smartfonen med sin sportstracker. Säkert kan man lära sig nå intressant av att ha koll på pulsen dessutom. Men kanske vi sku göra undan ketaset först, innan man vänjer sig för mycket vid tanken?
En annan morot är att knapra in på ingo j:s försprång. Han är lagom mycket bättre än jårs truli, för att ha som nån sorts hare. Kaveerade i början av året, att vår maratonPBdifferans skulle vara mindre efter denna säsong än före. Har förvisso minskat den med en minut eller så, men det känns inte speciellt betryggande. Ingo sprang i italiten i söndags, men öppnade visst för tufft, så det blev ingen bättring där. Ehuru imppande resultat ändå.
Så småningom ska jag börja packa, så allt är klart till imorgon bitti. Tidig väckelse!
Nu ska du bums avboka alla åtaganden till imorgon. På förmiddagen kan du gå tll butiken och shoppa popcorn och limo. Och halv tolv slår du dig ned i soffan och följ med lajv! Lÿÿd!
I belöning får du ooooliiidlig spänning. Och här den tredje av de tre hemliga fotövningarna:
Du ska alltså alternativt lyfta stortårna och resten-av-tårna. Viktigaste delen är när du pressar stortån mot underlaget -obs platt, inte spetsen- och häver upp de andra. Kläm till på slutet, som i de tidigare övningarna.
Denna här borde inte ens vara speciellt svår att "hitta"?
Åålrajt, steja tjuund för snart nog kommer berättelsen om kankaanpää-keikkan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar