måndag 19 oktober 2015

eftersnack och bonusbelöning

Mitt förra inlägg tycks ha försvunnit spårlöst. Janå om du inte hann läsa så var det mest skryt om maratonketaset i kankaanpää. Där jårs truli förbättrade PB med sju minsar, till 3:34:42. Sammanlagd förbättring i år är ynka en sekund från 16 minsar.
Men redan 3:40 underskritt hade räckt till belöning i form av gps&pulsklocka. Lovat och gjort. Idag var jag och handlade och vandlade med stefan b på en lokal sportaffär. Man ska stöda lokalhandeln, kom ihåg! Hade hoppats att han skulle ha någon bra modell utan pulsbälte, men kanske de behöver utvecklas en smula ännu? Blev en polar M400 med bälte och allt, förmånlig och innehåller nog allt jag behöver och lite till
Blev en liten test- tillika återhämtningsrunda ikväll. Tillsammans med folke j. Sakta och njutbart i den sköna kvällsluften. Benen oväntat pigga, men farten låg. Och pulsen likaså, 133 i snitt. Kul att ha ny grej att pleja med.
Efter åbo var det föga tvivel om att uthålligheten behövde åtgärdas, så tungt som det gick på slutet. I kankaanpää verkade den delen tåjma, det var flåset som begränsade farten till de delar jag behövde sakta ner. Om jag tolkar saken rätt så är det hårda högpulspass som kunde ta hand om den flaskhalsen och providera nästa steg framåt i utvecklingen. I så fall blir det inte enbart lågpuls i vinter. Som i förra vintras. Utan också nå tuffare pass mellan varven. Kanske nån sorts intervaller på löpande band. Fast jag inte är nån stor vän av intervall. Men jag behöver ju förättra, om inte port ellen ska förbli oöppnad. Hemska tanke. Men mest lågpuls blir det nog i vinter, hursomhelst. Mörker och snö-is lämpar sig trots allt bäst för sånt. Och skönt är det.
Igår hoppade jag över både qigong och stretch. Hade inte explicit planerat att qigonga, men det hade hört till default. Däremot hade jag tänkt stretcha, som återhämtningsinsats. Kände att beslutsamheten var utmattad. Minst lika hårt som kroppen. Kanske den behöver vila också. För man använder nog den (pannben, sisu, spirit, beslutsamhet, självdisciplin, vilja, juneimit) då man springer ett maraton. Åtminstone om man springer hårt. Eller bonkar och ändå kämpar sig i mål. Då blir den trött, precis som kroppen blir trött. Ska försöka minnas att inte ha nå stora åligganden och åtaganden dagen efter långa tunga lopp. Typ maror.
Åålrajtski denn, steja tjuund och följ med hur återhämtningen framskrider och hur jårs truli börjar komma överens med nya träningsleksaken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar