lördag 24 oktober 2015

barfotalöpning i höstmörker

Pågående vecka löps i återhämtningens tecken, som sig bör efter en rejäl maratonurladdning. Enbart korta lätta pass hittills, förutom en pulshöjande brorunda i onsdags. Den gick tre minuter långsammare än förra veckans rekordbrorunda. Inte oväntat. Glad att jag knäckte gammrekordet före kankaanpää.
Igår traskade jag iväg till folke j:s. Därifrån ketade vi tillsammans ut till fiskehamn och tillbaka. Jårs truli barfota och med pannlampan på. Hoppandes att det skulle hinna skymma innan vi var tillbaka, så man finge testa dess duglighet...
(den är avsedd för barfotalöpning i mörker)
...och det hann det, mer eller mindre.

Tvivlar dock på att den ska kunna förlänga barfotasäsongen nämnvärt. Inte gjorde den så stor skillnad, sist och slutligen. En skön lågpulslenkki, icke desto mindre. Sen bastu och folkes supergoova älgfärsburgers, Superb afton!
Dagens plan ser inte heller tess nå illa ut. Jeppis runt -förhoppningsvis tillsammans med lillebrodern- och sen vedabastu och grillat. För att fira kära svägerskans tiekilsarseröveri. Bra jobbat L8!
Återhämtningen tycks på god väg. Pulsen per ansträngning har sjunkit sen början av veckan och lusten att trycka på i steget har återvänt. Löpglädjen fanns där redan från i måndags.
(njöt så mycket av ketaset före kankaanpää, så jag nästan ångrade att jag hade anmält mig, i befaran att njutningen skulle vara reducerad efteråt. Falskt larm dock!)
Dagens jeppis-runt blir i FajvFingärs. Huruvida nya eller gamla ännu öppet. Borde å ena sidan kunna lita på de nya vid det här laget, efter tre genomförda maratonar i dem, med allt mindre skaverier. Efter kankaanpää sgs inget. Vill å andra sidan inte riskera att inte kunna använda dem på nästa lördags planerade kåkkelby-home-run. Kankse gammfajvisarna idag, djast in kejs.
Ehuru glad att jag körde ett par år helt utan tracking och sen ett par med lumians sportstracker, måste jag nog tillstå att det är urkul med puls/GPSklocka. Och intressant. Ser ivrigt fram emot kylsköna höstlenkkiar fram tills teneriffadags. Tänker nog försöka vara i god form, även om den maran är avsedd som turistupplevelse snarare än prestation. Större njutning ju bättre kondis, även submax.
Den formen tänker jag sköta genom hyfsade distanser lågpuls samt en hård brorunda per vecka. Och om jag skulle förmå mig att pricka in ett pass löpande band per vecka, för att påminna kroppen om svettandets svåra konst, vore behövligt.
Åålrajtski denn. Steja tjuund och håll dig informerad. Kommer löpglädjen att hålla i sig? Blir löpande bandet av, eller går det av? Är barfotasäsongen över? Allt detta och mycket mycket mer, får du veta i nästa nummer av klokfarbrorns välvalda väsentligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar