fredag 17 juni 2016

förutsättningar, tips & ledtrådar..

Jårs truli är nu högtidligen anmäld till david-40, eller åtminstone halva
blir det david-20 då?
 Att avlöpas imorgon lördag, med start 11:30

Alltå, tävligen här å nu går ut på att gissa min sluttid i morgondagens halvmaraton.
H:MM:SS
svaret som kommentar här eller på FB

Rätt svar berättigar till ett besök hos ketaslabbet eller värkstaden:
-löpanalys med höghastighetskamera & klinisk bedömning samt nålite tips
(värde 75,-)
-kan bytas mot bejsik behandling (värde 50,-)
-om ingen gissar rätt, får närmaste gissning på ömse sidor om facit en goov kaffi i form av cappuccino, latte eller espresso (rostas ikväll, så färskhet garanteras)

Förutsättningarna
I vintras började jårs trulis vänsterfot bråka. Februari nångång. Inför toholampi ½-maraton var den sjuk, men hann lugna sig så jag startade. Vidpass 15 kilsar in blev den sjuk, bigtajm. Sen dess har jag endast sprungit lågpuls och begränsad mängd. Nu är jag nyfiken på hur en sådan 2½ månadsperiod påverkar formen.
Enda undantaget till lågpulsandet utgör två uppförsbackevetor (fårholmsbacken resp. järnvägsviaduktbacken) på en lenkki med lillebror (torde ha varit 14/5). För allt vad jag kan förstå helt försumbart, men intressant såtillvida att foten inte klagade nämnvärt. Vilket den alltså har gjort vid mina försiktiga försök med barfota och FajvFingärs.
Några andra försök till hårdlöpning har inte alltså gjorts på 2½ mån. Så jag har ingen aning om huruvida foten kommer att klara hårdkörning imorgon. Men vår tävling här, avblåses om jag DNFar, vilket kanske i ärlighetens namn är högsta sannolikheten.

De farhågor jag har för formen, är:
-det känns inte alls som att jag kommer att kunna löpa snabbt, ens enligt min egen blygsamma skala, efter att ha slölufsat så länge. Nuförtiden känns allt snabbare än 6:20 som löpning.
-I den mån jag öht får upp någon spiid, hur länge ska jag klara av att hålla den?
Uthålligheten, äs satsch, oroar jag mig inte för. En halvmara kommer jag garanterat igenom om jag lufsar i sakta mak!

Lite ledtrådar, för att underlätta gissaset:
-toholampi halvmaraton resultat, som är gällande personbästa, är 1:40:19
(tidigare rekord från ifjol HHM juni och venetialais aug. befann sig i 1:43:30 - 1:44:00 gaffeln)
-före toholampi utgjordes hårdträningen av intervaller på löpande band, samt hårda snuttar mot slutet av långlenkkiar
-de senaste 2½ månader har totalmängden varit endast 65% jfr. de 2½ månader som föregick toholampi
-onsdagen inför toholampi gjorde jag ett litet genrep, och fåår jåår kånviiniens upprepade jag motsvarande i förrgår. Identisk puls, den här nyare typ 300 meter längre => helt jämförbara. I den mån det var varmare nu, var jag lättare klädd.
som synes har jag t.o.m blivit sämre på det jag har tränat, lågpuls. Vad då med det jag inte tränat, hårdkörning? Fasar!

Egna tankar och känslor inför olika resultat:
-2h känns möjligt. Om avsikten vore optimal prestation och jag öppnar i 5:30-5:40 torde det vara helt utförbart. Men avsikten är att testa hur länge jag kan keta hårt, om tess, och vad hårt innebär i dagens läge
-1:50 förefaller teoretiskt möjligt, men självförtroendet är svagt. Känner mig seg, trög, långsam och dålig.
-1:45 apsoluta max om allt tåjmar
-1:40/PB ge mig tillbaka min fot och puls och ett par månader tid att träna som folk...

Janå, bortsett från de här resultära osäkerheterna. Och den synnerligen svaga länken, vänsterfoten. Så ser jag fram emot att skulla kunna digga en rejäl dos endoknark och mjölksyra!
Åålrajtski denn, ge din gissning och steja tjuund!

2 kommentarer: