tisdag 3 mars 2015

snabb återblick och sen sikte framåt..

Kort kommentar ännu om botniahallimaraton:
När resultaten kårjats visade sig att jag ingalunda tog någon skalp på slutet, istället drog villebrådet ifrån med nästan 10 sek på sista 1½ varven...
(och jag blev söislunda 3e i M50, fast det står 2a på "pokalen")
...janå placeringar i åldersklasser hit eller dit, men ville rätta till missen eftersom jag viss råkade skryta nålite över den mäktiga spurten. Kollade också varvtider och under spurten, de sista två varven, var velociteten i paritet med första halvan av loppet. Inte så hisnande, mao. Påminner om 50 km (SUM-14) där jag känstade mig kålkkåspurta, men där videoklippet visar en temmärligen lugnt lufsande farbroder. Icke desto mindre, skön fiilis att ändå känna sig stark på slutet!
Varvtiderna från andra halvan, baket spjeldi var öppnat, var heller inte tess imppande. Kanske förlångsamningen dämpades, kanske inte. Borde få erfarenhet, keta några maror med olika taktik. Men nog tycker jag den här tåjmar tillsvidare. Och båjsnöjd med PB är jag. Alltså inte nöjd i bemärkelsen "nu böövär jag inte förbättra nå mer" utan nöjd för detta lopp.
Pratade med ketaskompisen idag och vi båda hade samma fundering, att man gärna skulle delta i nån mara till ännu i vår. Nån helt obskyr liten jutska skulle döga, tips någon?
Känns nååleess länge tills HHM 6/6. Planerar iofs att delta i bastucupen innan dess, men det är mer för att få spiid i benen, än som riktigt lopp.
Men, till de närmaste veckorna:
Enligt planerna är lågintensiva vinterträningen över nu och kvalitetspass kan börja dyka upp, dock högst ett i veckan. Markerade idag övergången jimån att vestera in i ett stoppur
De spiidpass/intervaller jag klockade ifjol, skedde mha en timer lånad från kafferiet. Den var ÿliherkkä och lätt hänt att man kom åt nå knapp och stoppade tidmätningen i misstag. Frustrerande. Den här känns stabil och oerhört superproffsig. Har ju nog nå tidtagning i trakkern, men den dögär inte till klockade spiidpass och fullständigt hopplös att stoppa med nå nämnvärd plötslighet.
Vet inte om "kvalitetspass" är så himlades bra benämning, men med det avser jag pass som innehåller hårda delar...
(backträning, spiidpass, intervaller gjorde jag ifjol, kan vara att jag ersätter intervallerna med nå kuligare i år)
...inte alla sådana böövär klockas, närmast spiidpassen. Ett exempel på spiidpass är min 12 kilsars brorunda, som jag i ungdomen klarade på 57:34 och som bäst i fjol på 60:20. Årets uppdrag alltså att skala tre minsar från den tiden och visa att gammal är äldst!
(årsbästa hittills 01:06:06 men det var inte spiid utan spjeldi fast)
Hade ursprungligen tänkt köra lös återhämtning denna vecka, åtminstone må och ons. Men kände mig så pigg och återhämtad redan igår, så jag ketade en temmärligen normal fastedagsrunda. Dock med fokus på avspändhet. Imorgon kommer jag troligen att ösa på nålite i några backar, inbäddat i en gewönlig lenkki. Kvalitetspassmjukstart, if ju lajk.
Hotade också ketaskompisen med nå långlenkki på lördagen, saasii..
Minst ett pass på minst fempti borde hindas med under mars månad...
(säsongens huvudattraktion är trots allt SUM)
...sen till påsk, som sagt, nästa fas i 49-50=100: 3+34=huntti. Torde vara en värdig utmaning?
Nåniinjååpajåå, tänker nog kiipa er påosted så steja tjunade vettja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar