måndag 4 maj 2015

15 på 15 den 5e und den svarta hästen

Imorgon är det dags för episod två i årets bastucup, 15-kilsars loppet. Jårs truli, som är begåvad med startnummer 15 ser det som ein posetiv tecken. Har hindat glömma bort hur jobbig tian var. Alltså jag minns att jag tyckte den var jättejobbig, men har glömt hur det känstade. Och ser ivrigt fram emot morgondagens start. Idag kom startlistan på nätet och det visade sig att numero 15 har hamnat i en jättebautastor grupp, som startar 18:36. Räknade, ehuru slarvigt, till femtontalet ketare. Kul! Även om många intimiderande namn. Förstås mellan några och många av mina medstartande har taktikerat på testloppet och kommer att slita sönder gruppen innan man hindar säga "flämt". Men nog måste det ju finnas några där som kan utgöra bra harar för en slö gammal distanstraktor som jårs truli?
Det gör inget om det blir alltför hårt från början, effektiv träning lär det bli hur som helst. Böövär man börja jogga i något skede, så gör man det då. Inför tian hade jag spekulerat i sluttider, var ganska väldigt säker på sluttid mellan 45 och 48 minsar. Och fick rätt. Inför morgondagens distans finner jag det temmärligen mycket omöjligare att gissa. Om jag skulle tvungnas laga någon motsvarande godkänd-bra-lysandeskala -eins preliminärt- skulle jag för det första kräva att få öka zonerna med 50%. Motsvarandis  som distansen ökar. Då skulle jag repa till med 1:07:30-1:09 = lysande / 1:09-1:10:30 = bra / 1:10:30-1:12 = godkänt.
(janå inte var det ju så oerhört ÿberomöjligt inte, men återstår att se om det tess landade in dö båålpaark)
Skovalet är delvis öppet inför morgondagen. Hade iofs inget direkt att måjtta på adios från testloppet, men fredagens filmning avslöjade att de kräppar mitt steg en smula. Därför har jag bestämt med resolut beslutsamhet, att marginalisera dem till ketas när vader och/eller achillesar är sjuka. Vilket mårar och inträffar, ffa när man är ivrig med FajvFingärs. Men. Så råkade skolagret, helt jimån kära fruns förskyllan, utöka sig med ett utsökt par merrell...
(med 0-drop och vibrambotten, ehuru kånsiderabelt tjockare än FajvFingärs eins Spyridon, för att inte tala om KS)
..det står nu alltså mellan Spyridon och sagda Merrell (bare access).
För Merrell talar den tjockare sulan (och nåja, nyhetens behag). Grusvägen den första och sista dryga kilsarn var nämligen försedd med försvarliga stenbumlingar. Inte så att det skulle vara nå problem att keta i Spyridon, eller eins KS för den delen, om man tar det lilla lugna och har lite koll på var man sätter fötterna. Men det määrar man inte direkt ha, juh. Det som talar för Spyridon är att jag inte har hindat provköra merrellisarna. Vet alltså inte hur de är att keta i, men de är ursköna att ha på och erbjuikkar enormt utrymme för framfot och tår att göra sina jobb i. Icke inketade skor kan också mycket möjligt ge nå blåsor eller skvasår. Å aadär sidan brukar inte det störa så himlades föri baket.
Får ta och sova på saken. Ett sånde såkallat posetivt problem, ty jag tror att ana hoki ska tåjma helt pöörfekt!
Sen senast vi snackadist har jag bara hindat med ein lenkki. Och har lyckats hålla mig från långlenkkiar, exaktemente som jag lovade. Och dessutom kortat lördagslenkkin till 24 kilsar och är seriöst beredd att korta ytterligare inkommande lördag. Som blir sista inför kåkkelbyUltran.
Har nog börjat känna extraspring i benen redan. Under lördagens jeppis-runt (med pikuliten avstickare) råkade jag konstatera att det hade nog varit en ypperlig dag för långlenkki. Kände folke j:s tunga hand på axeln: tänk inte eins tanken! Nånee, inte hade jag tänkt tänka tanken, saa baa..
Men summarum var det en utomordentligt skön runda, bara njutning från första steg till sista. Och alltså med försvarlig mersmak. Vi träffade också på björn s, som tassade ifatt oss på lätta steg. Han var ute på långlenkki och slog oss sällskap hela vägen, trots att vår takt var mycket beskedligare än hans. Trevligt!
Igår besökte vi kåkkelby, min kära fru och jag. Körde bl.a förbi ultrabanan. Iofs på avstånd, men den såg helt inbjuikkande ut. Börjar nog se fram emot 16e. Också det ett tecken på att benen börjar bli laddade. Målen där är nå i stil med:
(deltar alltså i 6 timmars)
-godkänt: 55 kilsar (vilket skulle vara klart och entydigt distansPB)
-bra: 58 kilsar (vilket skulle motsvara ett SUM-varv utöver fjolårets SUM-50)
-lysande: > 60 kilsar, vilket bara skulle vara bladi lysande, däts åål.
Åålrajtski, steja nu extra alerta och tjunade, ty redan imorgon torde uppdyka nån smärre endorfinförgiftad rapport från femtonet..

ps: den svarta hästen är alltså merrellisarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar