onsdag 27 maj 2015

le grande finale

a.k.a bastucupens finaltia. Böövär väl inte nämna att det regnade på tisdagen, för det gör det ju alla dagar nuförtiden. Men till loppet hade de prognosat möjligt uppehåll, och så mera regn baket såklart. Tempogradern var schyna nådig, trots allt, så jag ställde mig med schåårts och tepajta. Förstås nå sedligare utanpå för transportjoggaset. Nr 15 på bringan för sista gången. FajvFingärs (KS) fick bastucupdebutera. Hade sovit och käkat bra, enda som antydde att återhämtningen baket kålkkiga kåkkelketaset ännu är ofullbordat, var en något hög vilopuls. Men känstade ok och transportjoggaset till bastun gick utan prabblems.
Hade, som jag har nämnt, målsättningen att komma under 45 minsar. Och som reservmål att förbättra testloppets 45:43 någotsånär klart. Typ 45:15 hade dögat...
(om det hade kändist riktigt ursligt och tiden hade blivit sämre än så, hade jag bestummit mig för att vila mycket och endast ta mycket korta och mycket lätta lenkkiar, fram till HHM 6/6)
...men förtifem föreföll nååleess som en rejäl mur att brejka.
Hamnade i en trevlig startgrupp, med bl.a calle r, vars rygg jag också lånade hela första halvan. Känstade bra, både stegen och andetagen tåjmade. Kilsarna tickade tätt på väg ut till omvändelsen. Väl där tog jag en vatoslurk, ur medhavd flaida, och kickade in slutspurten. I verkligheten är det väl bra om jag lyckades hålla tempo eins ditåt, men det känstade som en liten ökning. Ketade om och ketades om, subjektivt åtminstone konkurrenskraftigare än på femman.
Med 2-3 kilsar kvar blev jag omketad av ett gäng som startade inte så himlades långt baket mig, Inball mig att de skulle kunna dra mig till en respektabel slutspurt om jag orkar klistra mig fast, men baket några hundra meter började det firra i pääran så jag fick släppa. Sen måstade jag ta det nålite lugnare en stund, så nettoeffekten av det tappra försöket torde ha plusminusnollat. Orkade nog sen tassa på i -för mig- riktigt god spiid. Viid ipi den sista biten och riktigt skönt att få stanna!
Egen tracker sa 44:45, alltså var jag ganska säker att det hade gått under förtifem. Kollade nyss och åfischell tid var 44:22 => mycket nöjd!

Som kuriosa kan nämnas att min cup-placering baket femman var 65e (-ish) och slutplacering, alltså baket finaltian, var 34e. Så det bekräftar nog fiilingen att jag var konkurrenskraftigare än på femman. I själva verket torde finalen ha varit mitt bästa lopp i hela cupen. En försiktig antydan om att mina forskningsprediktioner ska slå in...
(å andra sidan hade jag inte varit beredd att erkänna slaget förlorat om finaltian hade bajsat, så då ska jag inte heller ta ut något i förtid för att den najsade)
...första ijenttärliga delexamen kommer snart nog, alltså HelsinkiHalfMarathon sjätte juni.
Mer om det inom kort, stejaa tjunattuu!
Väl målgången fick man kaffi, ehuru neppärligen goovkaffi, och tanken var nålite att stanna och aplåjda vinnarna. Men det hindade bli kyligt och småregnigt så det blev hemjogg istället. Bra så, för så snart vi -ketaskompisen och jårs truli- startat så började det regna håålttare.
Skön känsla i kroppen på kväldet och ännu idag. PlanA innehåller barfotaketas imorgon och sannolikt normilenkki på fredag, ty på lördagen är jag belagd med ketasförbud. Och det böövär man lÿÿda. Sen nästa vecka får vi klura ut nå vinnande upplägg inför halvmaran. Men, som sagt, mer om det inom kort......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar