lördag 23 maj 2015

från barfota till urbota

I de inledande bastucuploppen har jårs truli hittat sig i mitten, givårtejk, av resultatlistorna. Men efter femman hamnade jag nog rejält på efterkälken. Kan ju vara ett uttryck för min profil som löpare, att jag helt enkelt inte är nå världsstjärna på sprint, men preliminärt väljer jag att tolka det som effekt av förriga lördagens 6h lopp.
På torsdagen blev det barfota. Både gamla-hamn och östanpå spårbanor, fingo besök. Skön kväld dessutom, otroligt njutbart. Lugnt återhämtnigstempo och sällskap första hälften.
Till idag hade jag fått för mig att spana in blivande pedbanan mellan lövö och sandsund. Trodde jag skulle lura regnet, om inte stormen. Lurade varken eller, och fick dessutom snöslask på köpet.
Startade ettiden i uppvärmningsväxel (=typ ultra) och ökade till lenkkiväxel vid öbaot snellmans. Vägen ut mot edsevö gick helt ok och utgjordes av skön löpglädje. En del snöslask, iofs, men inget som störde. Men håkade ju nog vinden och befarade det förskräckligaste inför rix8an. Mycket riktigt. Storm och kyligt regn, rakt mot naama. Jippi-bladi-jee!

Tog det som hälsosam träning och försökte få till lagom takt med spjeldi fast. Visade sig hart när omöjligt. Spjeldi ipi eller växla ner till lägre växel? Nejgo ja jeer me! Kämpade vidare med stor möda, enligt förutbestämd växel och andning, samtidigt som jag bestämde mig att hitta på nån ursäkt att få skåla i skumpa baket...
(håkade sedermera att vi såklart måstade skåla för denna vinters sista snöfall)
...bra träning för andningsmuskler och, föreställer jag mig, bra för "systemet" att belastningen hållstade måttlig så att återhämtningen tillåtstade fortsätta.
Den blivande pedbanan då, mellan lövö och sandsund? Janå åtminstone som regnvåt var den blöt och mjuk och otilltalande. Blir neppärligen nå flera besök för jårs truli, före de asfalterat eländet.
Dagens skoval föll på merrell. Och de levererade. Känstade sköna direkt vid påklädsel. Och fötterna helt oskadade baket, trots att skorna voro helt jimånblöta.
Åålrajtski, nu följer tvenne vilodagar. Sen är det dags för bastucupfinal på tisdag. Tie kilsar. Målsättningen är, som sagt, under förtifem. Fast redan (nååsånär klar) förbättring från testloppet, är godkänt.
(fast om vädret påminner om dagens så får det bli ett rejält effektpass och tärmen jemt)
Återkommer med rapport och betraktelser från finalen, men för att ha tess nå chans att ta del av det måste du såklart steja tjuunad. Fatta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar