söndag 17 april 2016

saucony vs yamaha

Även om jårs truli på riktigt ser "förstadier" till stressfraktur som en del av benets anpassning för att klara mer belastning. Alltså bli starkare och tåligare. I detta fall mellanfotsbenet. Metatarsalen (2 eller 3?). Så är faktum att det utvecklas till fraktur, om man inte tar det på allvar och låter benbildningen komma ikapp. Därför har jag tagit det riktigt megalugnt på sistone. Förutom att jag som bekant skaffade dämpade skor. Polar håller med, och antyder att jag varit undertränad mestadels
Som synes fick jag till ett lite längre pass igår. Foten verkade riktigt stark efter de två vilodagarna, så det kändes en aning ambivalent att skulla utsätta den för -trots allt- viss risk. Å andra sidan: om den inte håller så kan vi glömma kyrönjoki och då får den ju all tid i världen att återhämta sig. Och tanken var jeppis-runt som basbana och flexibelt avrunda-uttöja enligt känningar.
Start just före- och träff med folke j vid lockanberget kl. 12:reikäreikä. Viss känning i foten i början, kanske mest pga nojjighet? Jeppis-runt påbörjades motsols och foten kändes marginellt, men stadigt. Alltså blev inte värre. Tänkte att omdetintehadevarit, så hade man inte noterat det tess. Vid ungefär tolv kilsar, givårtejk, hittade vi lillebror timo och folke j avvek. Kände mig temmärligen proffsig som kuluttade två pejsare under en lenkki. Även om det var tolalt rändåm. Så förde jag hem timo och sökte mig själv hemåt via en smärre omväg. Benen han bli trötta och femföretöögigt på slutet när farten sjönk till 6:30-trakten, besluten som jag var att hålla lågpuls. Janå korta steg var säkert skonsamma för foten. Efteråt inga tecken på oförlåtlig påfrestning.
Idag utvärdering. Hittills nog lindrig ömhet, men förefaller faktiskt ha klarat mig utan tydlig förvärring. Mycket nöjd hursomhelst. Över förväntan att ens kunna fullborda gårdagens. Ifall av fortsatt förbättring, så blir det en hård lenkki den kommande veckan. Onsdag, fredag eller senast lördag. Men om den där lilla kvarvarande känningen hänger kvar, så blir det nog bäst att skippa den. Tänker mig som sagt brorunda i tempo-tröskelfart. Minst mellan maraton-halvmaratonpejs och gärna hårdare. Vi får se. Om vi stejar tjuund alltså!
ps: på förmiddagen hade jag pynjat med stallet och yammun och så blev det en liten testrunda. Den blev kortare än dagens lenkki -> saucony 1 / yamaha 0   :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar