fredag 1 april 2016

halvempi maraton

Eftersom du har blivit nästan lika trött på att läsa om jårs trulis klagomål över för hög puls, som jag har blivit på att skriva om dem, så har bloggen fått vila denna vecka. Vänster framfot har varit en aning öm, så fötterna har fått vila i merrell denna vecka. I den blygsamma mål jag nu har sprungit. Benen har även varit överraskande trötta och slitna, så jag antar att 30+30 taxerade hårdare än jag hade kalkylerat med. Men vackert så, för de var nog behövliga om man ska orka sex timmar i kåkkelby i maj. Igår och idag har jag vilat helt. Behövligt och skönt!
Och ätit flitigt, för att pemppa energilagren till bredden. För imorgon bitti styrs det mot toholampi. Där klockan elva startar toholammin talvimaraton. Liksom halvan, där jårs truli ämnar taga del. Har tilåmed blandat sportdryck, som jag tänker intaga istället för vatten. Nog för att man ska klara en halvmara utan extraenergi, om depåerna är välfyllda, utan mest för att lära magen att ta emot under press. Steja tjuund så får du veta hur det går.
Väderprognoserna är hyfsat gynnsamma. Start i +/- 0ºC och stigande under loppet av loppet. Vinden ingalunda försumbar, men heller ingen stormvarning. Ingen nämnvärd risk för nederbörd. Ifjol var tempen jämförbar, men svinkallt regn kylde kraftigt. Den gången var ketaskompisen med och vi sprungo helmaraton. Idag är såväl bemanning som distans halverade. Det blev PB på maraton då, ehuru inte längre gällande. Ska vi ta det som ett omen? Någon känsla av god form, eller några tecken därpå, har jårs truli ingalunda varseblivit. Ända vore nog missat PB en besvikelse innerst inne, om man ska vara ärlig.
Gällande PB härstammar från fjolårets HHM, där jårs truli bonkade vid tie och fick plåga mig i mål. Nära samma tid noterades i kåkkelby, där taktiken var återhållsam eftersom turkucitymaraton skulle ske bara två veckor senare. Nu är nästa tänkta maraton om fyra veckor, så ingen anledning att hålla tillbaka. Trots avsaknad av tecken på stigande form, så finns ändå en längtan att springa hårt och ta ut sig ordentligt. Och även om halvan är en del av upplägget inför helan, så nog vore som sagt PB utomordentligt välkommet. Om inte annat så för att sämre tid antyder nog en form som inte lovar gott inför maratonsäsongen. 1:43:37 är gällande rekord. 1:40 undrskritt hoppades jag på ifjol, men kom inte ens i närheten. Surt, men lärorikt. En rimlig målsättning nu kunde vara i trakten av 1:42 om allt löper väl. Det betyder en snittid kring 4:50. Borde teoretiskt sett inte vara helt omöjligt, men nog har det varit märkvärdigt svårt att få nån fart på benen på senare tid. PB = skumpa, i vilket fall som helst. Huruvida den får stanna i kylskåpet eller öppnar sig, återstår att se. Och det får du göra, om du stejar tjuund!
Testade nyss en sån där bulletkaffi, fast med egen tvist. Sån kunde vara bra att grunda med om man ska ge sig på långlenkki före frukost nån dag. Bör testas! Smakade inte illa
men imorgon som sagt sportdryck.
Klädelse då? Imorgon. Ganska lätt, tänker jag mig. Och FajvFingärs sannolikast. Men jag tar med Feelmaxarna också. För om det råkar vara halkrisk så är nog de en smula tryggare. Tyngre doningar kommer inte på fråga; vi ska ju springa hårt, rimembär?
Åålraktski denn, steja tjuund så återkommer jårs truli imorgon. Med skryt eller skam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar