tisdag 3 januari 2017

planB

Idag fick jårs truli domen. Och det visade sig att mitt hb inte alls är så förfärligt lågt. 145. Inget att skryta med, men förvisso inte någon godtagbar förklaring till de märkliga pulsfenomenen som hava förbryllat mig de senaste månaderna.
Därmed flyttas misstankarna över till den sekundära suspekten. Jårs truli är helt enkelt åt skogen för otränad. Eller låt oss säga illa tränad. Nån sorts grundkondis lär väl finnas, men inget därutöver. Nada. Noll, Niente. Nichts. Nuhen. Assit.
Och egentligen. Med fjolåret i akterspegeln. Nog var det försvinnande lite hårdträning som blev utfört. Främst pga den bångstyriga vänsterfoten. Plus att jag ville ge lågpulsträningen en rejäl chans.
Garmin håller med. Kondis är kräpp och har befunnit sig i sjunkande tillstånd de senaste månaderna

Den medicinska expertisen föreslog nog vidare utredningar. Men jag tänker avvakta med det. Fördenskull inte avfärda. Men nu först en försiktig ökning av intensitet, och se hur kroppen svarar.
Tänker mig söis, för den första treveckorsperioden:
-vecka 1 en lenkki med pulsvarningen avstängd och utan att kolla puls eller tempo förrän efteråt. Meningen lugnt, men att kroppen får hitta sin njutfart.
-vecka 2 likadant, men två sådana lenkkiar.
-vecka 3 följdaktligen tre sådana lenkkiar.
Övriga pass alltjämt i lågpuls. Och sen en vilovecka samt utvärdering.
Detta året har nog börjat bättre än det förra slutade. Precis som planerat. Inte bra, men bättre. Och jag känner mig frisk och stark.
På ett sätt hade det ju varit tacksamt med lågt hb. Bara genom att få upp det hade man ju fått bättre kondis. Lite som att dopa sig till normalläge. Ifall den nu aktuella suspekten visar sig stämma bättre, så blir det jobbigare att höja kondis. Men som sagt lite grund borde och torde finnas, att bygga på. Inte tror jag heller att den veritabla vilomånaden kom nå illa till pass. Åål tings kånsidärd. Även om kondis just nu inte räcker till roko ens.
Imorgon löpande band. Blir intressant att se om det också visar sig gå ens nålite bättre än förra veckan.
Också ohyggligt intressant följa med hur det börjar gå med kondis. I första hand som svar på den föredömligt varsamma upptrappningen av intensitet.
Således blir slutledningen att du behöver steja tjuund även i år!
Janå tå så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar