söndag 8 april 2018

halvempi maraton

Igår vaknade jårs truli tidigt. Ivrig och närkke. Steg upp typ en halvtimme före inställd väckelse. Och började pynja åpå.
Frukost med en massa lättsmultna kolisar och fyra espressi.
Och så monterade jag en liten grill. Och lagade marinad åt dagens kalkon. För vi skulle ju inleda säsongen på kvällen.

Halvnietiden packade jag bäggen i bilen och rattade iväg. Ingen samåkare hade hört av sig, så det blev soloåkning i morgonsolens strålglans.
I kaustinen håkade jag att det fanns gõtt om tid, så jag stannade och handlade nå limo.
•nad inte sin•
När jag kom till toholampi åkte jag längs banan för att kolla väglag. Såg att det var för bra för dubbat och för dåligt för saucony, så återstod FajvFingärs TrekAscent. Janå vackert så.
Samtidigt aktiverades plan "all in" och drömmen om PB.

Kuittade ut starnummer och fick en proteinpatukka på köpet.
Efter att ha svidat om, hann jag med nålite uppvärmning. Behövligt om man vill öppna hyfsat hårt.
Väntade på start i lä och sol.
Där vinden kom åt, var det rätt kyligt. Ganska rejäl vind.

Klockan elva sa det *pang*
Den första dryga kilsarn var snöig och isig och backig. Först upp, sen ner. Inte extremt, men väglaget gjorde nog att man behövde ta det en smula varsamt.
Annars hård öppning. Första femman gick bra, utom i motvinden på kirkkoties sista halvannan kilsar. Sen en sup, trots ingen törst ännu då.
Andra femman ketas ute längs en blindtarm på lestivägen. Vinden mer från sidan, annars hade det nog blivit onödigt tufft.
Sista kilsarn, både inför varvning och mål, var backig och motvindig. Mycket jobbigt. Tappade rytmen helt. En behövlig sup inför andra varvet.
•första varvet är tretton-ish och andra åtta-ish kilsar•
Sen igen den snöisiga backiga första kilsarn. Men åter på kirkkotie hittade jårs truli rytmen igen. Och kunde mata på rätt hurtigt.
Kändes bra och kilsarna tickade ivrigt. Ända till sista kilsarn igen. Där hittade jag till min oerhörda förvåning ryggen på kristian l. Han är ganska väldigt mycket snabbare än jårs truli, men hade bonkat. Allt nog lekte jag spurtduell, för att mobilisera vilja till en slutspurt.
Eller janå, relativ slutspurt i alla fall.

Nog fick jårs truli ut vad som fanns i kroppen. Det bekräftade också pulskurvan. Hundrasexti i snitt. Vilket var någon sorts mål, eftersom det var vad jag kirrade på hårda tian..
(utom första ♥150♥ och andra ♥155♥ kilsarna)
..i söndags.
Najs.
Resultatet räckte inte till PB. Missade med fjuttiga tjugotalet sekunder.

Om man vill jossitella kan man visst nämna den snöisiga delen och vinden. Men huvudsaken att insatsen var helhjärtad.
Som sagt kommer den viktiga halvmarasäsongen mot slutet av sommaren i år.
Garmin påstår iofs att träningen var överdriven...
(alltså tar mer än den ger)
...men vi hoppas att bottnet är tillräckligt massivt för att absorbera den.
Hursomhelst gårr bra träning för huvudet, med maratonlöpning i åtanke. Och det är ju inför nimenomaan vårens maratonprövningar som den här halvan utgjorde ett nyckelpass.
Så nep, inte besviken över några sekunders förlust i PBjakten. Utan nöjd att ha fått ut allt.
Däremot en smula besviken att formen ännu är såpass svag att inte PB lossnade under givna omständigheter.

Hög som en husbil under hemköran. Väldigt god fiiling. Käkade ett medhavt äpple och patukkan samt drack limonaderna. Kändes behövligt.
Sen grillsäsongsdebut. Najs.
Idag blir det en palauttavande promenad och imorgon sannolikt en palauttavande lenkki.

Nu kanske ett hastigt getöga på protokollet.

Bejslajn / Senast uppmätta / Målsättning:
-övervikt (kg): +5 / OK / +/-0
-tempopasstempo (min/km): 5:02 / 4:40 / 4:30
-häppiländtempo (min/km): 5:45 / 5:04 / <5:00
-lågpulstempo (min/km): 6:31 / 6:00 / 5:40
-garminkondis (VO2max): 50 / 52 / 55

Stejtus kvåå, enkelt uttryckt.

Nu följer återhämtning. Och nästa lördag inleds en hård period, att vara åtta dagar. Enligt planA. Sen nedvarvning och uppladdning inför kyrönjokimaraton, ifall jag besluter att ta mig an den.

Åålrajtski denn. Ta nu och steja tjuund.

Ps: diggade björn s' berlinski målgång. Han såg sliten ut, så svårt att säga om 1:12:04  tillfredsställer, men hujsig tid hur som helst. Stort grattis!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar