söndag 22 april 2018

häppiländ

Ja hej. God morgon.

Passar på att skriva några rader på ett nytt inlägg, när jag nu en gång befinner mig här uppe. Läpparen där nere, för att inte edes tala nå tess om ajpädden, är totalkräpp att försöka blogga från. Men den här datamaskinen här uppe i kontoret/lekstugan är superduperÿberpärfekt.
Och jag har varit här i naapurirummet. A.k.a flumrummet. Och avnjutit min morgonqigong. Det blev "5-zang". Oerhört najs.

Fast det är lördag och jårs truli ser fram emot en skön morgonlenkki, så har jag inte helt och hållet dissat frukost. Vilket annars brukar vara modus operandi.
Samtidigt -på ett ganska ungefär- som jag gjorde min vererbörliga fotgymparitual, så tuggade jag i min några macadamianötter. För att lura hjärncellen att vi kör på fett idag, så den ska panta på befintligt glykogen tills det verkligen behövs. Sen slafsade jag i mig en apelsin, för extra glykogen att panta på.
Vore ju ganska väldigt klantigt att missa dagens mål pga energibonk.
Och dagens mål är ju, som du i egenskap av föredömligt tjuundstejande medborgare är väl medveten om, under femminsarstempo i häppiländ.
•reglerna för häppiländ är temmärligen strejtfåårvaardiga, och kan tillhandahållas på explicit rekvisition•

Gårdagens fastedagslenkki blev en brorunda. Mest för att jårs truli ville inspektera fårholmsbron. Och  bedöma dens användbarhet som del av jeppis-runt i häppiländ.
Visade sig svårgodkänd.
Därför blir det bennäs-edsevö som får förtroendet. Janå, najs inuff.
Ska bli just ingen vind. Vilket gläder oerhört. Ej heller särskilt många +ºer. Vilket uppskjuter shortspremiären, men eljest utlöser föga förtret.
Jårs truli förutspår och emotser en riktigt väldigt njutbar lördagslenkki, nog.
Najs.
Brorundan igår var nog på sitt sätt njutbar. Sen den väl hade rullat igång. På de två inledande kilsarna var benen nog så tunga och tröga och fastan föreföll fasligt förnimbar. Men som att nog är det en brutalitärt najs årstid. För att inte säga att keta i.

Janå åålrajtski denn. Nu börjar säkert LaMarzoccon ha uppnått arbetstemp, och är ivrig att klämma ur sig ett par espressoar. Till vilka jårs truli dessutom tänker unna mig choko. Iofs inte nå många plattor fazersblå, utan 1-2 bitar 99% som får smälta på tungan medan espresson extraheras.
Najs. Nästan najsare än najs.
Ganska väldigt oerhört najs vore det också att få återkomma med rapport om ny häppiländnoterng som heter OK. Så du stejar väl tjuund och håller tummarna med en frenetisk iver, som skulle få den ivrigaste terriern att framstå som en lobotomerad amöba?

God morgon igen.
Fast idag tänker vi på vilodagen så att vi diggar den. Söndagen.

Gårdagens häppiländ.
Början kändes lätt och benen var ivriga. Benen hölls temmärligen ivriga hela vägen. Men andningen blev en flaskhals som återhöll speciellt hemvägen, där den överraskande råkalla vinden inte var så försumbar som prognoserna hade antytt.
Men janå bra träning för andningsmuskulaturen, med måttlig belastning på benen.
Väl hemma var det spännande att skulla kolla stätsen. Ty det var ingalunda övertygande upplevelse, åt något håll eller annat. Visade sig att kanske något långsammare verklighet i förhållande till upplevelse, på första halvan. Och vise versa på andra-.
Och resultatet då..
..juu gesst it:
Mitt i prick. Det befarade och dreddade 5:00 per kilsar. Den evinnerliga evighetslånga avgörande sekunden som gräver en avgrundsklyfta mellan jårs truli och min efterlängtade licens att gå åål-in på ett maraton.

Janå nu är nog loppet kört, vad kyrönjokimaratonet belangar an. Visst finns det mer eller mindre rimliga chanser att kvala in lågpulsen ännu kommande vecka. Fast den bara ska bestå av nedtrappning och uppladdning. Och visst. Teoretiskt existerar tilåmed en potentiell möjlighet att garmin tickar över till 55 kondispåjnts...
(den behöll 54an efter gårdagens runda)
...men jag skulle inte håolda maj bret, om vi säger så.
Bajs.

Men okejdå. Jårs truli ger upp --->PlänB
Redan tidigare började jag skissa på en plan, att köra första varvet (av 4) med spjeldet fast.
•näsandning, med andra ord -torde kvalificera som inte-åål-in?•
Men nu vill jårs truli omförhandla.
Skulle inte du säga att kondisen är nästan där den skulle vara, trots att inga harar har skjutits sen vikten kolahtade på plats redan i höstas? Att liksom andan i avtalet har uppfyllts, trots ej dets bokstav?
Alla resultat är på åål tajm best:
-övervikten väck och ett par extrakilogräms på handeln
-lågpulstempo några sek / kilsar bättre än tidigare bästa och bara den där ena sekundjæfveln från OK
-tempopasstempo likaså
-häppiländtempo två sek / kilsar bättre än tidigare bästa och den där sekunden ifrån..
-garminkondis iofs samma lukema, men har hållits stadigt en vecka, mot i fjol då den blinkade till ett par korta gånger på 54
Så att. Därför skulle jag vilja ändra planen till 7 kilsar i spjeldet-fast-växel.
Vått sej juu?
•spiik nao, åår fårevär håold jåår piis•

Nämligen se så här är det. Kyrönjokimaraton består av fyra varv á 10,5 kilsar. Och åål-in hade betytt en växel (2an-5an) per varv. Första varvet i SF (SpjeldetFast = 1an) hade inneburit att varven 2-3 hade delats in i 7-kilsarssekvenser för växlarna 2-4 med hela sista varvet i 5an.
Nya plänBförslaget innebär alltså varven 1-2 delas in i tre sjuor för vardera växlarna 1-3 och så får 4an och 5an ha de två sista varven i fred.
I hemlighet och smyg, när jårs truli en halmstrådig förhoppning om att kunna underskrida tretretti trots ovanstående upplägg.
Tunn liten skymt av hopp, som hänger på gynnsamt väder...
(prognosen är fullkomligt pärfekt, äs vii spiik)
...är inte helt tagen ur luften, utan bygger på det överrumplande PB-resultatet från botniahallen för halvannan månad sen.

Protokollet som det ser ut idag:
Bejslajn / Senast uppmätta / Målsättning:
-övervikt (kg): +5 / OK / +/-0
-tempopasstempo (min/km): 5:02 / 4:31 / 4:30
-häppiländtempo (min/km): 5:45 /5:00 / <5:00
-lågpulstempo (min/km): 6:31 / 5:41 / 5:40
-garminkondis (VO2max): 50 / 54 / 55

Så att janå. Det blir säkert täta tugg framöver. Närkkesiteten lär växa exponentiellt vartefter startlinjen närmar sig. Och du behöver hålla reda på om det blir nå fler OKar. Och så behöver vi se om någon opponerar sig mot jårs trulis logiskt oantastliga resonemang.
Så att janå.
Jag säger bara en sak. Men jag säger den med emfast hand.
Steja tjuund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar