onsdag 28 januari 2015

säsongsöppning

Hög tid, verkligen! Höll för farao på att hinda bli februari innan barfotasäsongen inleddes. Men så huvudstupa illa gick det ändå inte. Idag var första försiktiga stegen barfota för i år. En smula högoddsigt att det inte träffade in på löpmatta, nog. Hade faktiskt ställt mig med shorts och tepajta till FC, djast in kejs. Men vädret såg helt ketasbart ut, så jag for ut.
Det blev en brorunda. Hade ändå tänkt mig kort och lätt pass idag, eftersom måndagens fastedagslenkki blev i långare laget och jag hoppas på ett långpass på lördagen. Känstade inte heller läge för spyridon, då tårna var lite skavda från myckenhet spyridonas i blöta fören
och jag ville återhämta dem så de ska vara fit får spyridon på lördagen, om föret låter till.
Så barfota fick det bli. Ajsbugs hade nog varit ett gångbart alternativ, för det var inte helt oklakat. Men underlaget verkade mjukt, håkade jag när jag traskade hem från värkstaden. Nära 0ºC så jag var inte superförskräckt att få kallt om fötterna. Kanske nålite, men inte super. Vid tjuvörsbron var det sörjigt, där blev fötterna blöta. Och kalla. Men inom en kilsar eller så, hade de jobbat upp sig till arbetstemp igen. Skrämdast var jag för halkan. Barfota är inte nå ajsbugs direkt. Men det tåjmade bra. På ett sätt skulle jag vilja skryta och hävda att jag har ganska bra teknik, vilket bidrar till att negåschiera klakaheten, men jag blir så blyg.
Skönt var det! Skön input från fötterna förstås. Fotmassage och zonterapi i kubik och fotmusklerna fick arbeta rejält. Och, kanske framför allt. Lätta sköna steg och verklig löpnjutning i hela farbroderliga kroppen. Avslappnad och lätt, ändå känstade det som att det inte gick superlångsamt.
Hade garderat mig med nåsorts mjuktofflor som jag bar på händerna, ifall att det skulle bli lidande längs vägen. Men de hållstade nog på händerna, ända tills hemkomst
Nåja, inte blir det nå full fart på barfotasäsongen 2015 ännu. Mest som en kul grej som man böövade testa. Inte har jag tänkt keta så mycket barfota annars heller, utan fortsätter med FajvFingärs som huvudgrej och lite barfota jämte löpsko som marginellare fenomen.
Som sagt var, troligen långlenkki på lördag. Inte nå riktig långlenkki -typ maratondistans- men i alla fulla fall. Sen nästa kuliga grej torde bli ny hunttiutmaning. Preliminärt ska den starta fredagen 6e februari och handlar alltså om 4*25 = 100 kilsar. Ser redan fram emot att ta itu med det projektet. Men några gewönliga rundor dessförinnan, inte nå rokot det heller!
Återkommer, om inte förr så när det drar ihop sig till hunttiprojektet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar