söndag 1 februari 2015

januarisaldo stängt

Igår blev det ett långpass, nästan som tänkt. Jag töjde ut det en aning, bara för att få nytt distansrekord utan medhavd extraenergi. Föreföll som en kul idé att persa på fastedags- och utanextraenergi-distans samma vecka. Annars som tänkt, spyridon fajvisarna på fötterna, tåjmade utmärkt. Ketaskompisen med, men avstod från den extra uttöjningen på slutet.
Kollade fjolårskalendern och håkade att januarisaldot då stannade på 105 km. I år summerar jag varje vecka -men inte månad- så jag vet inte årets januarisaldo, men en temmärligen sejf bet nog att det är snäppet mer än i fjol. Hade två långpass förra januari, á 22 kilsar. Årets två januarilångpass har varit på 46 respektive 39 kilsar. Ändå har jag mått bättre baket. Kanske nålite bättre kondis/uthållighet, eller en sjujæfvla tur?
I februari var tanken ursprungligen att öka ºen av ansträngning på länkarna, bortsett från fastedagsketorna. Men spiiden förefaller öka spontant, så osäkert om jag verkställer den planen. Sista februari således hallimaraton, ser fram emot det. Då får man kuitti på var formen ligger baket vinterns lugna kilsarnöitas. Sen först blir det dags att funtsa på nå kvalitetspass: backar och spiidpass, kanske tilåme något rändåm intervallpass.
Idag lurade jag med ketaskompisen till FC och riggade upp slo-mo kameran för nå filmas på löpande band. Mest blev det lärdom i själva filmaset, som inte sitter som fajvfingärs på foten änninu.
Vi ketade med och utan skor, filmandes bakifrån och från sidan. Här klistrade jag två frejmar på varandra; en med sko och en utan, båda just när vänsterfoten är belastad. Övre frejmen är halvjimånskinlig, så man ska kunna jämföra
Ingen större skillnad. Men håkade att jag ketar osymmetriskt: skorna fick mig att häl-landa med höger, men inte vänster.
Men här en intressantare studie. Likaledes två stillbilder på varandra, men översta halvjimånskinlig...
(laddar upp nå slo-mo clips nån annan gång)
...visar kompisens högerfot precis efter full belastning, med en röd (skodd) och grön (barfota) linje dragen från mitten av hälen till mitten av achillessenan. Visar skillnad i stadga på barfota jämfört med extraklump under hälen
Stadigare att keta med sko? Maj ääss!
Foten söker balans så snart den landat, den vill ha trampdynans ut- (lilltå-) och insida (stortå-) i kontakt med underlaget. Och hälen som stöd. Muy pronto. Extramaterial under hälen försvårar den processen och kräppar stadgan i landningen.
Kan vara skäl att söka sig mot skor med lägre klack, mindre hiil-dråpp som de säger på internationellska. Kanske tilåme barfota?
Blir nog snart dags att erbjuikka en produkt med analys av löpsteg i slo-mo...
(som möjliggör detaljerad analys veeej bijånd vanlig videoteknik)
...sannolikt kompletterat med klinisk bedömning.
Stej tjuund, om du är intresserad att få ditt eget steg analserat m.hj.a åådänttlig höghastighetskamera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar