fredag 6 februari 2015

etapp 1/4

Efter en hyfsat kort arbetsdag var vi ute på banan i tid för att digga dö lääst rimejning (san)lajt. Vi mötstade vid lockanberget och ketade jeppis runt banan fast omvänt, alltså brorunderiktning. Tack vare en avstickare längs pedvägen som går parallellt med östanpåspåret, blev det tjufem kilsar alltsomallt.
Första etappen, såklart som en bejsik tjufemma -dessutom bra vilad&laddad- inte mycket att orda om. Såpass varmt i början att man svettades och fick upp värmen, sen sjönk tempen och det blev temmärligen ruggigt. Janå vi tassade på i hyfsat tempo längs omfartsvägen, så inte gick det nu nån nöd på oss, men nålite kall blev man nog.
Förutom att vara en kul grejsimåjs, som förgyller vinterketaset, är de här hunttiutmaningarna tänkta som förberedelse inför SUM
ganska väldigt genialisk idé, enligt min objektiva bedömning. Angående SUM har jag ännu inte anmält mig, mest pga att jag inte bestummit mig för distans ännu. 50-tanken har jag väl skippat dock. Hade iofs varit kul att sikta på att bättra fjolårstiden (5:16), men distansen är så nära maraton så om jag vill försöka keta hårt så kan jag göra det på maraton, eller ännu steckogare. Återstår 75 eller 100 kilsar. Båda de känns ju som rejäla utmaningar, redan självaste distansen. Helst skulle jag sikta på 100, men vill avvakta ännu och se hur vårvinterns träning tåjmar. Vore ju nååleess kool att korta ner hunttiarna från sju dagar till en dag, med grande final då 8/8 i stukkhålma.
Oberoende av vilken distans jag mäler mig an till, blir förstås huvudmålet att njuta så mycket som möjligt och plågas så lite som möjligt. Och att komma i mål. Tidsmål är av underordnad betydelse, men lyder som så: ifall 75 km så blir målet 50-loppets katåff-tid, alltså 9 timmar. Ifall 100 km så blir målet följdaktligen 75-loppets katåff-tid = 12 timmar.
Men hej, ein halvår kvar tills SUM, du också hindar pricka in några långlenkkiar och hänga med!
Ultranajs tillställning; skön bana i vacker miljö. Superb fiilis och söörvis. Ultramaraton för bekväma halvlata farbröder och annat folk, som inte riktigt lockas av tuff terräng och fjäll eller öknar, utan nöjer sig med en halvciviliserad utmaning.
Ålrajt, du funtsar på saken, så återkommer jag med ny rapport imorgon...
(förhoppeligen baket etapp två)
...until dennn..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar