onsdag 18 februari 2015

svettigt värre

Senast vi snackade kaveerade jag att lördagslenkkin skulle bli 30 kilsar. Det blev den också. En jeppis-runt med diverse avstickare, i ursligt väglag och motvind längs omfartsvägen. Och utan kaveri, då folke j var upptagen på annat håll. En sån där lenkki som är skönare att ha gjort än att göra. Fast det stämmer inte helt, för nog var det ok och tilåme njutbart på vissa partier. Hade spyridon på fötterna och det var rejält bakhalt, men jag tvivlar på att ajsbuggisarna hade tåjmat perfekt med så mycket lös modd på isen. Själva distansen var inte nå knäckande. Inte direkt kort heller, men tretti kan ju faktiskt kånsidereras som långlenkki om man så vill. Hade beklädat mig nålite extra, som värmeacklimatiseringsinsats. Motvinden längs omfartsvägen nullifierade delvis den avsikten. Fast nåjaa, nog var kläderna blötare än de brukar, baket.
På måndagen var det fastedag. Då passade jag på att notera nytt fastedagsdistansrekord, mest för att få skriva det förtjusande ordet. Folke var med, men övergav mig vid 16 kilsar, varifrån han iofs hade 5-6 kilsar hem så nog fick han en försvarlig fastedagslenkki han också. Blev nästan samma bana för mig, som på lördagen. 30 kilsar. Hade adderat beklädligheten med ännu ett plagg, låt vara bara en teskjorta. Och varmt var det, bövade också dricka mer än på länge. Jimånblöt baket. Spyridon igen, och på måndan tåjmade de molto bene.
Idag blev det rena sprintdistansen. Efter 4*25 och två 30-kilsare, slutade dagens tjuga snopligt abrupt. Om inte otillfredsställande, så låt oss säga med mersmak. Hade under dagen -inspad av solskenet- lekt med tanken på nå barfotaketas, men tanken slog aldrig rot. Och bra var det, för inte var det nå barfotaföre idag, trots mild temp. Spyridon fick förnyat förtroende. Fortsatte också med överdriven klädsamhet. Svettigt värre igen.
Räknar inte med att den 18-20ºiga botniahallsluften ska knäcka mig den 28e. Janå, ingen brist på andra faktorer som kan djumpa in och ta dens plats. Såsom det okända underlaget eller enahanda varvandet i samma riktning eller nåt annat..
Ifall jag kommer igenom loppet oknäckt, tvivlar jag på att det ska bööva ta så mycket längre än fyra timmar. Kanske tilåme under. Fast det är svårt att gissa, då jag inte har ketat nå med spjeldi ipi sen ålandsmaraton i oktober. Ser ivrigt fram emot upplevelsen, hosåhelst, det gör jag!
Det blir så sakteliga dags att lugna ner ketaset och satsa ivrigare på ätaset, för att ladda upp. Tänkte säga brukar, men så himla rutinerad är jag nu inte. Men hittills har jag kört fastedagslenkki på måndag och en kort -tileksempel brorunda- på onksdag, inför mina lopp. Blir väl nå liknande denna gång, aj pöörsjuum. Dessförinnan har vi en lördag att krydda med nå kul ketas. Vad skulle vara najsare än det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar