lördag 19 mars 2016

raketbränsle

Inte har gubben blivit kvitt den lindriga förkylningen. I måndags verkade det lovande, inga symtom och pulsen inte-normal-men-bättre-än-på-länge. Janå struntade i det och intervallade på löpande band ändå, på onsdagen. Rätt tufft, och sköna endoknarkdoser. Igår en kort och sakta cikorialenkki med folke j, då kändes benen stumma och löpovilliga. Skyllde på intervallkrapula.
Idag var nog benen pigga och kroppen löpglad igen. Men pulsen mer åt röve än på hela veckan :o(
Fullföljde ändå i ren frustration -för att inte säga ursinne- planen. Långlenkki med hårdkörning mot slutet. Wunderbart Wäder och bra banor. Skön känsla i ben och kropp. Bra endoknark. Men nog skulle gärna vaddetnuär få lämna min skröpliga gubbkropp åålredi!
Överträning har jag i stort sett uteslutit. Dels passar så försvinnande få av kriterierna och dels påstår polar flow att jag är allt annat än övertränad..
..den högsta stapeln är hallimaraton och igår var jag på gränsen mellan balanserad och undertränad, efter den varsamma cikorialenkkin. Janå förr eller senare blir jag väl fullt frisk, eller sjuk på riktigt.
För att hinna fira min kära fru, som fyller imorgon och kalasar idag, blev det morgonlenkki. Tog bara en espresso och utövade avsevärd avföring före start. För att orka köra lite hårdare på slutet, och framförallt för att testa om kroppen tar emot, hade jag sportdryck med.
(avsikten är att lära mig använda sportdryck, för att ha extra raketbränsle att ta till på längre lopp)
Det fungerade bra. Kroppen tog tacksamt emot utan känningar från magen. Och vätskan smakade fräscht och gott. Hårdköran blev långsammare än jag hade hoppats på. Ganska mycket långsammare. Men absolut ingen tillstymmelse till bonk trots frukostavsaknad, ett par mils uppvärmning och ändå bra fokus och hög ansträngning. Efteråt också mindre slut än brukligt efter långlenkki med hård episod mot slutet. En liten faktor som kan hjälpa till att få PortEllen öppnad?
Nu fortsätter firaset och imorgon vilodag.
Nästa vecka inleds sakta och smått. På fredag och lördag är planA 30+30. Påskdubbeln. Start från fridhemska kl 11.00 bägge dagarna och lågpulstakt. Hoppeligen lite dryga 6 min/km, men om jag inte får fason på den här pulsen min, så kan det bli mycket dryga..
Välkommen med. Den som hänger med, på ena, båda eller andra, får goovkaffi som belöning!
Åålrajtski denn, steja tjuund så får du vederbörligen veta om och när jårs truli får tillbaka sin lugna fina puls! Och annat väsentligt vetande..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar