torsdag 10 mars 2016

statistiknörderi

Återhämtningen efter årets maratondebut är ingalunda avklarad, dock påbörjad. Korta lågpulsjoggar och vilodagar och matfriskedom. Liminheten har lättat dramatiskt, men än känns det en aning slitet. Idag och imorgon helviliga, så det är ok. Blir ändå inget hårt pass i veckoslutet. Möjligen långt, på lördag. Tidigast onsdag nästa vecka intervall.
Inför maraton klagade ju jårs truli på att pulsen verkade vara onödigt hög, titt som tätast. Misstänkte tilåmed nå bobbor, som kroppens försvar avsatte en del kraft på att kväsa. Tydligen märkte bobborna ifråga att kroppen var en smula upptagen under- och utmattad efter maratonet. Ty då stucko de fram sina anskrämliga anleten och anföll i bred trupp. Vackert så. De avslöjade sig ju därmed och kroppens försvarare hade något konkret att befajta. Har också vetat av antydningar till symtom nu efteråt. Halvtäppt näsa, speciellt till nätterna, framförallt. Ingen karaförkylning, eller uttalad förkylning tess, men ändå markant symtomatigare än mitt normaltillstånd. Som med tillstånd sagt, är synnerligen normalt. Svårt att veta om det påverkar pulsen längre. Den har hursomhelst varit hög men gått neråt, som man skulle förvänta sig efter en hård mara.
Stats från maran då?
Hade mycket riktigt börjat sakta. I själva verket identiskt split med kankaanpää, trots att föresatsen var en något tuffare start. Skyller lite halvhjärtat på den höga&känsliga pulsen igen. Eftersom jag ju lät pulsen begränsa (fram)farten i början. Möjligt nog att en snabbare första halva hade taxerat hårt på andra halvan, men jag var fullt beredd att försöka. Kul med PB såklart, om än bara med sekunder, men inte ger det så mycket info när man kopierar profil och resultat med kuslig presicion. Janå nästa gång?
Förr. Fram till kankaanpää, vill säga. Tenderade första halvan gå (onödigt) hårt, trots att jag avsiktade att hålla igen...
(ex. i fjol i hallen gick första halvan ett par minuter snabbare än i år, trots 12-ish minuter sämre sluttid)
...kanske något ändrade mellan åbo och kankaanpää? Där avsikten att hålla igen på första halvan lyckades över förväntan. Så också i hallen nu. Slutsatsen är väl att jag inte behöver hålla igen i början, utan får tuta och köra. Och se hur jag orkar på slutet då. En annan förändring har varit att farten faktiskt ökat, när ansträngningen ökat, lite längre in i loppet.
Alltså resultatet var strålande, det grämer mig inte tess. Det som harmar en smula är just att jag inte fick testat att öppna något modigare och se hur det påverkar slutet. Hade måhända ändå bort kolla varvtiderna i början..
Nå det om det. Nu till skiss över våren. Dens träning och lopp. Preliminära planer.
Med PortEllen2016 i åtanke.

Tänker nog fortsätta med distanspass i lågpuls som bas i träningen. 1-2 pass per vecka med högre effekt. Intervallerna på löpande band fortsätter 1/1-3 veckor. Ska köra vidare på 3*1000 och sen växla till 2*2000 när det känns dags. Ska nog försöka få till nåt rändåm långpass med hårdkörning mot slutet framöver också. Men då ska hårddelen vara ett eller ett par snäpp hårdare än i vintras. Borde ju så småningom bli före för det också. Ett till utomhus hårdpass som ska plockas fram ur malpåsen, är nån motsvarighet till höstens brorundor. När jag försökte, med viss framgång, slå mitt urgamla PB. Dvs 10-12 kilsar, gärna en bra bit hårdare än önskad marafart. Föreställer mig att de gjorde gott för formen inför kankaanpää.
(bastucupen kommer jag sannolikt att båjkåtta. bara för att tidpunkterna verkar trassla in sig för mycket med mina tänkta lopp, speciellt kyrönjoki och kåkkelbyultra. även om den säkerligen vore effektiv hårdträning)
Ett riktigt viktigt nyckelpass, tillika lopp, kunde toholammin talvimaraton utgöra. Närmare bestämt halvan. Tänker mig en första attack åtminstone ner mot, om inte genom, 3:30-gränsen, i ylistaro. Kyrönjokimaraton på vappafton. Det skulle ge tillräckligt med tid mellan halvan och helan, så man kunde köra viidipi på halvan. Gärna nytt PB, om underlaget är bra. Gällande PB på halvan är på 1:43:xx från HHM och nästbästa några sek sämre från kåkkelby. Inbillar mig att det kunde gå ännu lite fortare. Saa sii.
Något i den stilen. I maj vill jag gärna utmana 6h-PB i kåkkelby ultra. Även om PortEllen inte öppnat sig vid det laget, blir det säkert skönt att fokusera på nåt annat ett tag. Hinner ju med en ny attack mot PortEllenkorken i juni, innan det blir för sommarhett. Närmare bestämt davids40 i kvevlax. Just före midsommar. Den årstiden är det aldrig speciellt varmt i det här landet!
Åålrajtski denn, nu vet vi hur det är tänkt -givårtejk- steja tjuund så får du veta hur det blir förverkligat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar