onsdag 15 mars 2017

slutspurt

Sista versen på detta träningsblock började som planerat och funderat med ett tempopass. Det var tänkt som ett högtempopass, men utformade sig desto tyvärrare som ett lågtempopass. Förra gången jårs truli försökte sig på ett, så snittade jag 5:02 på hårda delen. Alltså mellan uppvärmning och nedjogg. I förrgår blev motsvarande snitt 5:00. Pikulite bättre, men en besvikelse icke desto mindre. Jag hade nog hoppats på bättre efter två fartlekspass på löpande band. Janå man får kämpa på och göra sitt bästa.
"Gammal man gör så gott han kan"
Pulsen var närmare 160 i snitt på hårda delen. Det tycker jag är försvarligt och visar att det inte bara är lättja som gör att gubbenen inte får nån fart på sig. Också garmins återhämtningsbud visade på rejäl ansträngning: 53 h.
Igår var det palauttava hölkkä på schemat. Jårs truli hade nog sett att det var troligt med snöslask. Men det hade inte börjat när jag stack ut, så det tände liksom inte att ullmaxiga underkläder hade varit en bra idé. På väg bortåt hade jag medvind och från början uppehåll. Efter ett tag bärjade det regna. När jag började styra mig hemåt, och fick vinden i plytet, övergick det i snöslask. Blöta äckliga slaskprojektiler som hamrade sig mot en stackars stapplande gubbes framsida. Förutom att ögonen blev irriterade och halvblinda, så blev kläderna våta och kroppen kall. Riktigt jæfvla nedkyld bortdomnad iskall. Årets vidrigaste lenkkiväder. Lägg därtill att föret på många ställen var kräpp. Såg fram emot löpande band ikväll. Och sköna vilodagar på semppun. Men återhämtande torde det ha blivit. Kanske. Åtminstone ökade inte garmin återhämtningstiden, som följd av lenkkin igår. Utan tickade ner som om jag hade vilat.
Ikväll som sagt löpande band. Igen fartlek. Även om de inte har gett nån utdelning ännu. Men de är i alla fall ganska kula. Och föga ansträngande. Intervaller skulle möjligen vara effektivare? Men även vidrigare. Och -misstänker jårs truli- mer taxerande på uthålligheten. Och den har jag inte råd att riskera, med tanke på KUR 6 h i maj.
Janå en lenkki till. På fredagen. Och sen vilovecka. Big tajm. Siktar nog på lågpuls långlenkki. På fredagen. Hur lång, beror på humör och väder och vind och före. Kan tilåmed bli måttligare distans, typ jeppis-runt. Men i så fall blir det utan pulsvarning. Alltså inte lågpuls. Sällskap ser det nålite halvosäkert ut med. Annars hade plötsinnerligt lågpulsmaratondistanslenkki varit lockande. Hör föralldel av dig, om du vill djåjna (delar av) en långsam långlenkki!
Åålrajtski denn, steja tjuund så får du veta hur träningsblocket avslutas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar