fredag 29 december 2017

”finland-100” episod 1

Stark öppnat, hälften vunnet?
Nånep. Inte ens tillnärmelsevis. Men långt över förväntan, icke desto mindre.
Och det berodde på finfint sällskap och draghjälp, samt mindre kräpp väder -och ännu frammanföre allt, väglag- än befarat. Jårs truli ville dra största möjlga nytta av sällskapet, när det en gång erbjuddes. Men föörst tings föörst..

Dags för fredagsprotokollkoll. Efter fullständigt hejdlös midvinterfrossa, var det verkinnerligen intressant och spännande att se huruvida "skinksmältaren" hade haft avsedd effekt.
(alltså att förlåta frosseriet)
Och *hep* det hade den ju. Som du ser. Vikten har hållit sig inom önskad zon. Jårs truli tänkte utbrista att "janåmen kanske förra lördagens temmärliga långlenkki också bidrog" Men nästan så man får misstänka att den bidrog minst lika mycket som aptitretare?

Bejslajn / Senast uppmätta / Målsättning:
-övervikt (kg): +5,0 / OK / +\-0
-tempopasstempo (min/km): 5:02 / 4:57/ 4 :30 
-häppiländtempo (min/km): 5:45 / 5:35 / <5:00
-lågpulstempo (min/km): 6:31 / 6:13 / 5:40
-garminkondis (VO2max): 50 / 50 / 55

Övriga parametrar har inte i någon större utsträckning testats. Förutom att garminkondis ju mårar och ändrar när den tycker att det är dags. Ingen förändring där, är väl närmast att betrakta med viss lättnad. Fast janå, ännu hinner det dimpa ner till 48 som det var vid senaste årsskifte, om det med all makt vill.

"Finland-100"
Utmaningen består, som du kanske har fattat vid det här laget, i att keta ihop hundra kilsar under årets tre sista dagar.
Sällskap och draghjälp är synnerligen önskvärt och välkommet. Eftersom jag idag begåvades med utomordentligt trevligt sällskap i form av timo k och tommy f, så ville jag passa på och pressa ut så mycket distans som möjligt.
Grundplanen var minst 35 första dagen, för att vid behov kunna ta det lite lugnare dag två som kan befaras vara mentalt utmanandaste.

Jårs truli vaknade tidigt, såpass att jag hann kafferista en cortado åt kära frun innan hon traskade iväg till sitt års sista arbetsdag. Och sen for jag ut och skottade snö, för tredje morgonen i rad..
(no rest for the wicked, änd no semppupemppu for the janitor)
..vilket kändes oerhört bra att få gjort.
Efter två espressoar och tre klosettbesök, kände jag mig redo att tassa iväg. Eftersom sammanstrålning vid fc var bestummen till 10:00:00 så krånglade jag nålite omvägar dit. Så på sätt fick jag nålite extradistans, och bra start på hunttiutmaningen.
När väl laget var sammansvetsat, ketade vi iväg. "Jeppis-runt" med diverse kula avstickare och krumbukter, tills vi var alldeles trötta och dana.

Före och väglag, som sagt, betydligt användbarare än det kunde ha varit. Så det diggades. Och utan sällskap hade det nog blivit avsevärt kortade distans idag.
Redan efter halvannan timme började benen kännas småtröga. Men sen blev det inte värre på ett bra tag. Och förekom njutligare partier däremellan. Efter tre timmar började nog matkan pajna. Erkännes å det ärligaste.
Jårs truli hade ingen koll på kilsarna, utan såg fram emot att kolla det när jag kommit hem. I något skede mot slutet -när tommy konstaterade att vi hade varit ute i 3:18 från fc- utbrast jag att då kan jag hoppas på 40. Tommy bjuikkade på 37 och vackert så, i så fall.
Men riktigt på hemväg, sen jag var allena, fick jag ett infall. Som pannbensmanifestation förlänger jag runt fredsvägen, vilket ger en knapp kilsar extra. Så om det är nära 40, tänkte jag, så ska det inte limboa.
Men huppaligen tjolahopp. Det blev full maratondistans!!
Inga illa pissat me så sne'er pili.

Så nu är det "bara" 58 kilsar kvar, att avklara på två dagar.
Morgondagen får vara ganska anspråkslös, om det behövs. Men om föret är bra och benen någotsånär pigga och man skulle lyckas få sällskap, så inte hajttar det nå om det blir hyfsat långt.
Söndagen ska kickstartas genom draghjälp från ingos oerhört traditionella nyårsjogg. Och så armades klart. Om man får sällskap därifrån också, emottages med oerhörd tacksamhet.
Jårs trulis energistrategi. Förutom att vila och äta efter lenkkiarna. Utan frukost idag och imorgon. Liksom iofs på söndagen. Men då bjuikkar ingo på glögg. Och den ska få ge kraft och mod till slutspurten. Najs.

Idag blev det liten frukost efter hemkomst. Redan det var svårt att få ner. Men sen. Baket bastu. Enorm lunch, som lät sig väl smaka. Och nu på kvällen lagade jag en paj på skinkååslappet. Den blev goov och inte nå julig tess. Najs.
Var nu så vänlig och anmäl dig som välbehövligt sällskap till morgondagens lenkki!
Start vidpass förmiddag. Vild gissning tietiden. Men jag live-trackar via fb, så du hittar mig..

Och du. Steja tjuund!
För utmaningen fortsätter. Och din favoritblogg levererar. Nära nog realtidsuppdateringar. Så du inte missar ett enda steg...
...janå, givårtejk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar