tisdag 13 september 2016

åter utan

Efter att ha klarat långlenkki i bikila, började tankarna osökt söka sig till barfotaKambäkk. Med ganska sjuka skavsår från lördagen är det minsann heller inte urkul att tråma fötterna i skor. Tog icke desto mindre merrellarna igår på fastelenkkin. Som för övrigt var första försöket med enbart garmin. Trevligt att inte behöva pracka med pulsbälte. På tal om pulsbälte fixade stefan b på lokala sporthandeln min polarjutska. Pinsamt enkelt och på nolltid. Och tog betalt per timme. Bra betjäning där, som vanligt, tack! Glad att jag hann skaffa garminen innan jag förde dit polarsensorn :o)
(merrellarna tog inte tillfället i akt att djåjna de skor som klarat sexminsarsgränsen, bajdövej)
Men idag var det dags. Lågpuls brorunda på agendan. Vad skulle väl passa bättre att testa barfota med? Väldigt ivrig och en smula orolig. Mer för att sulorna har blivit så atrofierade och överkänsliga av den låånga barfotaabstinensen, än att vänsterfoten skulle börja bråka igen. Såpass stabil har den ändå verkat på sistone. Janå vemvet, kanske sulorna har blivit känsligare? Men inte så känsliga att en blygsam brorunda skulle vara något annat än intensiv njutning i alla fall.
Ja nog njöt fötterna. Och nog var det skönt. Och nog var det lätt att springa. Nu talar vi livskvalitet!
Och gissa om det gick under 6 min/km!
Så nu har vi bikila, KS, feelmax och barfota i klungan som klarat en hel lågpulslenkki med snitt under den magiska sexan. I själva verket var inte en enda km över ikväll. Mädjik. Ingen länk över brorundedistans har ännu slunkit med. Få se när någon av de tyngre dojorna kvalar in. Steja tjuund, alltså!
Kan ju vara tillfälligheter och dagsform. Men vad säger du, börjar inte ett mönster utkristallisera sig? Inte helt ologiskt heller, skulle jårs truli vilja utbrista. OchHej, det är min blogg så jag utbrister vad jag vill: inte helt ologiskt heller! För se. Då man ketar riktigt hårt. Typ på tävling/lopp. Så kan barfota begränsa farten. Kanske tilåmed FajvFingärs, om man är riktigt känslig och/eller underlaget krävande. Men i lågpuls på bekvämt underlag är det ju pulsen som begränsar hastigheten. Och lättare fot borde väl anstränga pulsen mindre per spiidenhet, neh?
Hoppas ändå på att kondis är på stigande och lågpulsfarten skulle ha varit liknande i vilket fall som helst. Och imorgon ska jag erövra roskatunturi igen. Då ska jag bära bägge klockorna, och kolla så inte det är garminen som fått spunk och börjat visa för låg puls mitt i en plötslig hast. Steja ganska väldigt tjuund, ty jårs truli återkommer med rapport och uppföljning i frågan.
Och mer barfotalöpning lär det bli. Nu när jag är igång igen. Fast nu ska fussingarna få vila..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar