lördag 17 september 2016

sexjakt med moddade snabbhäxor

Enligt förra veckans modell, tog jårs truli en benuppmjukande brorunda igår. Liksom för att skölja backträningen ur benen inför lördagens långlenkki. Vi får väl se om det tåjmar.
Efter backpasset tjångade vi en bunt skor i tvätten. Bland dem jårs trulis sauconyar. FastWitch. De har väl åkt ett tusental kilsar och börjar visa de första tecknen på slitenhet, men har nog långt kvar. Vilket är -har jag för mig- bra för en dämpad sko? Efter den omtumlande upplevelsen i tvättmaskinen, befriades de från sina innersulor

Oftare än inte sliter jårs truli bort innersulorna ur mina skor nästan före jag tar skorna ur paketet. Men när vänsterfoten var sjuk i vintras så bestämde jag att innersulorna får vara kvar så länge foten trilskas. Nå nu har den slutat.
I vårvintras kändes sauconyerna tunga och klumpiga och jårs truli längtade oerhört väldigt efter barfota och FajvFingärs. Men det lät sig inte göras  då. Tog för sjukt. Sen efter några månader vande jag mig. Skor blev det normala. Saucony var dö-njuu-fajvfingärs och merrell dö-njuu-bäärfott. När jag såg FajvFingärs fick jag känslan att huua man har ju nästan inget mellan foten och asfalten. Som att det vore skrämmande. Förstår nu varför många skräms en smula av tanken på minimalistskor och barfota på asfalt. Men såklart. Trots lindrig bävan inför, liksom att hur länge tar det innan man vågar slappna av och hittar njutningen igen, sen man kan börja keta lättskodd. HaHa&Låll. Tog typ två steg. Och sen uppstod problemet. Nu blev saucony olidligt tunga och tröga. Hur har någon någonsin kunnat förmå sig att klampa omkring med dylika fotbojekängor? Och då var tanken om LochNessMaraton i dem inte alls nå lockande längre. Och planA är just saucony där.
Janå igår fick de hänga med på brorundan. Och mycket förvisso, om de inte var markant lättare och skönare att keta i utan innersulot. MenAberMen. Blåsor! Och ont om tid att läka och springa in de "nya" (moddade) snabbhäxorna. Äh, får se hur jag gör. Ingen biggie enivej. Finns ju compeed och finns ju andra skor. En sak är förhållandevis säker: innersulorna tråmas inte in tillbaka, och därmed punkt och basta.
Gränsen då? Jupjup hördududu. Nu har saucony äntligen klämt sig under gränsen. Inte med någon enorm marginal att skryta med. Men enligt bägge klockorna. Fast det blev snarare fler frågor än svar. Klarade de gränsen tack vare modifieringen? Berodde den smalare marginalen (5:57 mot tisdagens 5:46) på skorna (mot barfota) eller på onsdagens backträning? Varför har inte merrellarna, som brukar kännas lättlöptare än sauconyarna klarat gränsen? Är de jinxade? NÄR kommer de att klara den? NÄR kommer något annat pass än en brorunda att snitta under 6 min/ kilsar? Fast ve och bemöda. Låt oss inte klaga på de många frågorna, utan saktmodigt betrakta dem som vad de äro. Yttermera orsaker för dig att steja nå så armades tjuund!
En smärre olägenhet är vad jag ska göra med blåsorna till dagens långlenkki. Tänker i alla fall testa FajvFingärs KS-evo för första gången. En av blåsorna är rätt stor, så kanske bäst att tömma och tjånga compeed på? Min kära fru antydde att det inte nödvändigtvis är riktigt superextraklokt att inviga nya skor med långlenkki. Och blir kanske måhända inte bättre av att de är blåsiga från förr. Men å andra sidan är det inte så blåsigt därute idag, så våttdöhekk..
En riktigt god idé har jårs truli dock. Och den är att du ska steja tjuund, så får du ju på ett oerhört praktiskt och trevligt sätt veta hur det utecklade sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar