lördag 8 november 2014

49-50=100

Jupjup, matte har aldrig varit min starka sida (..heller). Fast dagens rubricum är inte ett uttryck för detta sorgliga förhållande. I stället utgör de första talen, förtinie & femti, mina åldrar nu och -om tillräckligt mycket går enligt planerna- om ein år. Och huntti i sin tur
håll med om att det är nå mädjik med huntti!
Varje gång jag passerar ett hundrastreck i kilsarloggaset, känns det nålite extra. En extra dos belöningssignalsubstanser, låt vara måttlig, tillåts sprejas över väl valda delar av hjärnan.
Så nu är planen att på olika sätt leka med hunttibegreppet under året mellan 49 och 50. Och jag täntke tjuvstarta idag, trots att fyllaset inte träffar in förrän om ein par dagan...
(är nu återställd från ålandsketaset, återstår att se om kroppen är i ketasskick baket vurpan som kräppade onksdagens pass)
...intt e he så nooga på landi

För riktiga löpare är daglig löpning och hundra (+) kilsar i veckan rutin. Själv har jag testat varken eller. Det första projektet i 49-50=100 är således att keta hundra kilsar på sju dagar -ein vikå- jämnt fördelade så att jag alltså ketar sju dar i rad.
Jag umgås förvisso inte med nå planer på att börja keta dagligen, eller ens nå fler än mina tre pass per vecka. Är en stor diggare och anhängare av vilodagar. Men blir kul att iaktta hur kroppen och knoppen reagerar på sådan belastning, eins för en kort tid.

Tänker alltså inleda redan idag, ifall kroppen tillåter löpning. Har också för avsikt att komma med regelbundna rapporter, om möjligt dagligen, om hur det hela skrider fram.
Idag ska spikdojorna putsas av. Vis av erfarenheten vet jag att Fajvfingärs Spyridon är utmärkta vinterskor, men tåjmar inte på blankis. Mina dubbade ejsiks är dåliga och gamla, saknar flertalet dubbar och har hög häl och styv sula. Var via lokala sporthandlaren och tittade på nya, ajsbags, igår. De hade en hyfsad modell, men tyvärr inte i min storlek. Men bra söörvis och de lovade trolla fram nåt, så jag ska försöka klara mig med de gamla (lär ju bli varmt igen nästa vecka) och återkomma.
(tycker man kan försöka stöda den lokala handeln)

Min vän och sparringpartner, Folke J, har lovat delta i projektet i någon mån. Åtminstone på dagens premiärtur ska han vara med, det är kul!
Förutom att ge extrakrydda till vinterna lågintensiva nötas, är hunttiprojektet tänkt att ge förutsättningar till lite längre lopp nästa säsong. Föreställer mig att en eller ett par ultror kunde vara på sin plats, och vill i minsta fall se om jag dögär till att bygga förutsättningarna därtill.

Janå, det blir till att snöra på sig de förhållandevis förhatliga spikskoovarna då..
..bis später!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar