fredag 3 april 2015

etapp 2/3

Väckning ställt på kl 7, men telefunken hindade inte pirra, ty jag var färdigsoven fem före. Käkade alltför kraftig frukost och smuttade i mig en kapselespresso, med hopp om accelererad peristaltik. Första försöket gav ingen orsak till skryt. Lindrig oro. Däremot känstade kropp, ben och fötter ok, även om uttrycket "pigga" vore att ta i. Kom att tänka på en gammal skojig qigongövning, som brukar sätta fart på tarmarna. Fem minuter av den => muller.. jess, bra början på dagen!
Utstyrseln blev snarlik gårdagens, fast jag plåstrade om vänsternipplan och valde en mjukare tepajta. Ivrig att komma iväg, och att samla tillräckligt med kilsare, tog jag en smärre omväg till fitness. Där väntade i stort sett detta (löp)glada gäng
(bilden norpad från Fitness Clubs FB-sida)
Vi kom igång snart nog, vilket var bra såpass kyligt som det var. Orutinerat, för att inte säga klantigt, stängde jag av trackern när jag skulle återta passet. Söis blev "uppvärmningen" inte med i dagens lenkki. Men den var på 2,7 kilsar. (uppvärmningen alltså, inte lenkkin)
Vi tassade iväg ut mot staffansnäs och vände sen nosarna motvinds, alltså norrut. Distansen staffansnäs-cronhjelm swooshade förbi i trevligt umgänge med diverse küül tÿÿpa. Tempot delade upp gänget i olika sub-grupper, men alla tyckstade hålla högre velocitet än utannonserade 6 min/km. Vid vändpåjnten vittjades bakluckan på dagens söörvisbil. Själv nöjde jag mig med två klunkar ur min medhavda vatoflaida...
(hade med två 1,5 dl:s småflaidor, som igår, och det räckte bra)
...och valde att påbörja återfärden direkt. Räknade med att bli omketad av en god del av fältet. Och nog kom det många om, vissa "stannade" och snackade i någon/några kilsare, trevligt! 
Den imppandaste detaljen under denna fas, stod markus s för. Efter att ha ketat med jårs truli ett tag sa han att han ska ta ikapp vemdetnuvar där framme. Och när han spiidade upp farten såg det inte tess ut som att han tog i, snarare som att han slappnade av och släppte handbromsen, En riktig löpare! 
Vid furuholmen vände vi in mot schåmans och sen mot staden och småningom FC tillbaks. Här ketade jag mestadels ömsand, och i egen takt. 
Benen, och framförallt vaderna, blev tröttare än igår. Fötterna blev på sin höjd lika trötta (typ jobbattrötta) och klart mindre ömma (typ nötömma) jfr igår. Lovar gott inför fortsatt FajvFingärssäsong. Någon nämnvärd svacka hade jag inte idag heller, även om hjärnan understundom försökte lura mig att rikta uppmärksamheten på hur trött jag var. Hittade ett bra flyt i ketaset, ett stuk som känns ultravänligt. Ingen drajv, vilket böövs i maraton och kortare om man vill få bra tid, men heller inte lufsande tungt. Drajvfriheten tyckstade också medföra att det tåjmar bra fast jag börjar bli nåpikulite trött i bena. På hemfärden från FC valde jag samma rutt som imorse, ehuru såklart ganska väldigt motsatt riktning. Fortsättningsvis i avsikt att samla plussaldo inför morgondagen. Bra tecken att inte desperat bööva ta kortaste vägen hem. Lyckades dessutom pöörf. Fick, p´siiss som igår, ihop trettifem kilsar. Summa sjutti söis. Pÿÿsist skönt att veta att blygsamma tretti räcker imorgon. Att ha bööft under tretti, däremot, hade kunnits otillfredsställandis. Mindre än en långlenkki för sista dagen på denna utmaning vore nog fel, gants ajnfakk. 
Ser ivrigt fram emot morgondagens grande finale. Lätt, iofs, att utbrista härifrån riklajnärns trygga vrå, med fötterna uppe. Vi diilade om jeppis runt med diverse avstickare, vilket plägar rendera tretti schyna exakt. Starten kommer att bli avsevärt senare än dagens 9, preliminärt raandevoo vid lockande berget ettiden. 
Baket hemkomst huoltade jag kroppen jimån att stretcha hyfsat och pinngla uppåner. Sen qigongade jag medan bastun värmstade. Föreställer mig att det ska förbättra morgondagens upplevelse. Böövlig träningseffekt på kropp och knopp lär bliva uppfyllda ändå, likssom. Sen har jag mellanmålat och längtar nu efter att få ignajta grillen. Kaffirostaset postponerades tills måndagen, ty det fordrar koncentration och skärpa och jag känner mig nålite hjärnslö och trött, ehuru på ett synnerligen njutbart sätt. 
Steja nu tjuunad, så får du rapport imorgon! Kommer svackan äntligen, eller är farbroderns förefallna övermod trots allt befogat?
Spännandisare stårja kan du neppärligen bööva...
(och glöm inte karkki åt häxorna, du vill inte väcka dömsis vrede)
...måla ett ägg, under tiden, och ansa ditt skägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar