torsdag 25 juni 2015

riihäb

Två vilodagar hittills, baket uttersta leden. Inte nå pänik, än så länge. Inte eins i bästa fall hade jag föreställt mig nå lenkki förrän tidigast lördag = övermorgon. När det blir kambäkk nu, med tanke på skadeläget, är vanskligt att sia om. Gissningsvis kan jag påbörja nå varsamt rehablenkkias, när högerfoten ryms i merrellarna. Den är en aning svullen, hela foten, fast det var lilltån som stiftade närmare bekantskap med stubben. Den värker inte, har inte värkt alls, så jag tvivlar på att det är nån himlades grav skada. Stukad&stött, kan vi väl diagnosticera, preliminärt. Tycker att då man brukat molestera tårna riktigt kålkkigt, så brukar de börja orkanvärka ganska övertygande i något skede. Nog ömmar den nålite vid vissa rörelser och ibland i belastning, typ gång. Har faktiskt bilat till&från jobbet både onks å torsd. Det hör inte till vanligheterna, men så har det ju regnat också, så våtdöhekk. Förutom högerfotens svulstighet, har skavskavankerna kantnaggat lusten att iklä sig skor.
Som sagt, spyridonerna tenderar bli temmärligen skaviga när de blir blöta. Janå merrellarna är så pumpulisköna att ha fussingarna i, så det lär inte bli nåt bekymmer.
Sen var det ju det där armades vänsterknäet. Nog har jag märkt, under våren, att iliotibialbanden har ömmat vid tryck. Och ½-hjärtat behandlat dem, manuellt, när andan trillat åpå. Och stretchat musklerna som spänner dem, typ gluteer och tensor fascia latae. Baket varje lenkki, som en del av bejsik lihashuolto. Mer löparknästuk visade sig första gången baket HHM. Med facit på hand föreställer jag mig att en längre paus mellan bastucup och HHM hade varit böövlig. Till mitt försvar vill jag framföra att jag inte kunade veta hurpass sent cupen skulle pågå, när jag sökte och bokade årets första halvmara. Men det blev bättre trots fortsatt lenkkiande, inklusive tehopass. Och före utterledigheten bedömde jag det som ett avslutat kapitel. Felbedömning, aj kånfess.
Åtgärder och planerad rehab:
-vila från löpning tills högerfoten tillåter påbörjelse av sakta rehabketas.
-ivrig stretch av berörd muskulatur.
-bindvävsbehandling för tractus iliotibialis. Började manuellt, men man får så rokog vinkel på eiji ben, så idag hamstrade jag ett tortyrredskap av pontus b.
hindade köra ett pass idag, tuskahiki och fina endorfiner. Bra grej!
-inga effektpass tess, före tidigast esse run...
(tänkte prelmn delta, som en del av ultraförberedelserna, om pajkkårna tåjmar då. mer om det senare)
...och inte eins lenkkiväxel, utan allt eventuellt ketas före det, i återhämtningsväxel.
-daglig "5-zang" (brukar annars 5-zanga 4 dar/v och göra andra qigongserier övriga dar), ett oovtroovligt läkande och balanserande qigongsystem. Är det bättre än placebo? ÄR det placebo? kväm kväit, men det tåjmar armades bra för mig, och man ska inte skåda given hingst i käftski!
-mycket sömn, galaxens bästa meducin,
-arbetsbyte till en LPG-behandling, ju snartare desto bättre.
Åålrajtski denn, återkommer med ketasplaner när det börjar gå att keta. Steja tjuunda, ty det lär inte ta så länge. Har som sagt bra läkkött och firman har kompetent fyssfolk :o)

2 kommentarer: