måndag 18 januari 2016

6*25-utmaningen: etapp 1/6

Lite beroende på vilkens prognos man betraktade idag, fick man olika bud på tempen för ikväll. Yrvädret var minst sympatiskt, med -23ºC. Inte så där överhövan ohyggligt svinkallt, men kallt nog. Inför start ikväll så våra mätare -18º resp. -21º så sanningen torde ha luggit inom den gaffeln. Bättre än befarat, med andra ord.
Hade diilat med folke j om träff vid lockanberget. Sökte utan framgång vår andra airtrim, i avsikt att låta folke testa. Janå jag tog mycket kläder och, jup, airtrimmen. På fötterna merrell bare access, utan strumpor naturligtvis. Funkade utmärkt, det var tillräckligt kallt för att inte vara värst vidare halt. Imorgon troligen spyridons tur. Det var kallt, men inte hiskligt kallt. Gick nog bra att springa på i lugn takt. 
Själva löpningen ganska typisk måndagslenkki. Förekommande energidippar, pga fastetillstånd. Men på det stora taget aldrig någon känsla att det inte skulle gå att springa rätt långt om man så vill...
(tisdagarna brukar egentligen vara jobbigare, om de blir över säg 12 kilsar, men det ska väl motas genom att jag käkade ganska mycket mer än den vanliga måndagskvällsdosen?)
...och behöver vakta pulsen i motluten, om jag vill hålla lågpuls. Vilket jag ville. Och tänker fotrsätta vilja hela veckan. 
Krångel med airtrimmen.
Glömde från början att frusta ut kondens med jämna mellanrum. Ju kallare det är, desto oftare behöver man blåsa ut fukten, för att inte filtret ska isa igen. Så längs omfartsvägen, typ från 10 kilsar och framåt, blev det allt tyngre att andas. Vid kivilös, ungefär, beslöt jag att om jag orkar till slutet av omfartsvägen så får jag ta av den. Och hoppas nosen håller, utan att börja blöda. Det var otroligt skönt: "jag kan andas igen!" Och nosen den höll. Note to self: kom ihåg att frusta regelbundet!
Andra omaket med den, att den tenderar rutscha ner på näsan och hindrar andningen en smula. Inte mycket, men tillräckligt för att vara irriterande. Borde hitta på nån lösning, om man ska orka med den flera dar ännu. Åtminstone två, som det ser ut. Till torsdagen lovar yrvädret -14º och det går nog utmärkt utan filter. 
Kan hända att jag skådade lite snett igår, när jag påstod att polarflow räknade att jag skulle vara i balans med återhämtningen idag. Av allt att döma förmodades jag bara sjunka från "mycket ansträngd" till "ansträngd". Vare därmed hur det ville, men inom "ansträngd" ryms gubben efter dagens tjufemma, ehuru jämnt och nätt
Blir intressant att se hur det utvecklas, ifall veckan tassar på som planerat. Och om du vill veta det, så måste du ovillkorligen steja tjuund!
Åålrajtski denn, godnatt då för denna gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar