fredag 1 januari 2016

2016 framåtblick

Året började på tuffast möjliga sätt. Med en vilodag. Eller kanske inte tuffaste ändå, eftersom det var en inplanerad vilodag. Inte som ifjol med åtskilliga vilodagar pga spräckt revben. Dessutom diggade vi frisk luft á en smärre promenad samt jårs truli tittade in i gymmet, som nedvarvning efter städning av mottagningen. Det sköna vädret gödde trängtan efter årets första lenkki. Som planeras till imorgon. Nästan långlenkki: 25 +/- några kilsar. Utan ökning på slutet, eftersom återhämtningsveckan fick in svansen genom dörren till det nya året. Den, återhämtningen, var säkerligen behövlig. Men börjar bli led den vid det här laget. Också polarflow anser att jag är i balans och med hisklig fart på väg ner i underträningens fasansfulla avgrund
Förutom fortsatt lågpulsnötande, med undantag för onsdagsintervaller och ökningar mot slutet av lördagarnas ½långa-långa pass, har vi med ketaskompisen diskuterat ett block med 25or. Eftersom hunttiutmaningarna förra säsongen var intressanta och stimulerande. Sannolikt aktuellt mot slutet av januari eller senare. När det börjar kännas att man vill vila från intervaller. Tänker oss 6x25=150, lämpligtvis må-lö nån vacker vecka.
Sen har vi ju hallimaraton i början av mars. Och inför den ska vi väl hinna klämma in ett par pass i hallen. Skönt att vila från is, kyla och blåst, mitt i allra smällkallaste vintern. För att inte tala om eventuell snö.
Beroende på fiilingarna efter hallimaraton blir det att anpassa efterföljande träning, för att skapa möjlighet att förverkliga årets viktigaste mål. Som ju alltså är PortEllen2016. Kanske rentav pricka in en mara till före sommaren kommer och värmer kräppen ur maratonfarten.
Någon ½maraton kan med fördel avnjutas 2-4 veckor före helor, som extrahård lenkki. Men någon seriös satsning på den distansen tänker jag mig inte för i år.
Kort ultra/ultror gärna. Åtminstone kåkkelby 6h borde väl gå att klämma in. Även om träningen fokuserar på maraton. Speciellt som jårs trulis träning för maraton sannolikt tenderar att innehålla längre pass än genomsnittliga maratonupplägg. Preliminär målsättning i kåkkelby kunde vara PB och tillika distansrekord.
Bastucup då? Kommer förmodligen att anmäla mig och åtminstone delta i testtian. Men på slutet lär jag nog prioritera kåkkelby. I den mån de krockar eller interfererar.
Barfotaketaset då? 2014 hade ju Barfota-2014 som tema. Då sprang jag 322 kilsar barfota. Mycket av det på östanpåspånbanan. I fjol sprang jag 389 kilsar barfota. Inte mycket av det på spånbanan, pga den östanpåspånbaneaversion som uppstod i samband med ett ITBS-recidiv. Nu under vintern blir det barfota på löpande band. Och i hallen. Eftersom jag tänker löpa hallimaraton barfota, så behöver ju sulorna hållas i skick. Ser också fram emot något rändåm utomhuspass, bara förhållandena är de rätta. Inte för kallt och inte för blött. Och inte på krossgrus.
I övrigt är det spyridon FajvFingärs som dominerar vinterketaset.
Ifall ryktet stämmer, att jakupas maraton ska ändras så heldistansarna släpps iväg före halvditorna, så tänker jag visa min uppskattning genom att delta i hela. Även om somriga maror eljest behöver undvikas för värmekänsliga gubbar. Och en av höstens maror är bokade: LochNess i slutet av september. Men den är avsedd som turistupplevelse, i likhet med fjolårets teneriffakeikka.
Utöver det inget inplanerat, men kankaanpää är ingalunda osannolikt. I synnerhet om PortEllen alltjämt är okorkad vid det laget och föret inte är kräppat av snö.
Något i den stilen föreställer jag mig. Och framörallast: otrolig massa sköna kilsare och löpglädje och endorfiner och fina endokannabinoider och dopaminer!
Har gubben med stigande ålder och erfarenhet lärt sig att bättre förutspå kommande säsong, eller slår det sig etter värre till pållår? Kommer PortEllen att öppna sig sesam redan i år, eller står den stadigt i skåpet och blir dyrbarare? Alla dessa kluriga luriga frågor och många många fler, samt det mesta annat du kan tänkas vilja eller behöva veta, får du svar på genom att vaket steja tjuund...
(på denna kanal)
...so just do it!
ps: ett preliminärt distansmål för året har börjat skönjas, men någon desto högre prioritet kommer det inte att beviljas..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar